Bengels #4: interview met eigenaren van Hop Agenturen

amsterdam, 28 juli 2017 08:00 | Renate Zoutberg

In het komende nummer van Bengels staat een groot, openhartig interview met Joost Hoppenbrouwers en Debbie Kros van Hop Agenturen. Lang voerden ze vooral kindermodemerken uit het hogere segment. Toen vertrok Guess. Hoe pakten ze draad daarna op?

In de vierde editie van kindermodevakblad Bengels vertellen Debbie Kros en Joost Hoppenbrouwers over de start en de ontwikkeling van hun kindermodeagentuur. Op zijn 22e begon Joost bij kinderkledingagentuur Saskia Wintermans (nu Wintermans Agenturen, red.). Dit blijkt, zo zal later blijken, de bakermat van zijn eigen business, Hop Agenturen. Met Hop Agenturen start hij in 2004 en de jaren daarop bouwt hij samen met Debbie gestaag aan zijn onderneming.

Tegenslag

Van de crisis zegt Hoppenbrouwers geen last te hebben gehad. Zijn agentuur krijgt een klap uit onverwachte hoek: acht jaar geleden besluit het label Guess het agentschap zelf te gaan doen. En ook de andere pijler, American Outfitters, loopt minder. Hoppenbrouwers: “Guess was driekwart van onze omzet, een flinke tegenslag dus.”

One-stop-shop

In het interview praten hij en zijn vrouw over de jaren die volgden en de lessen die ze ervan hebben geleerd. Uiteindelijk heeft het ze betere ondernemers gemaakt, concluderen ze. Nu zijn ze ‘one-stop-shop’, bij wie de winkelier zijn hele seizoenscollectie kan inkopen. Leuk detail: Guess hebben ze weer terug in hun stal, zij het nu als instapmerk door de prijsdaling met 35 procent.

'Beste zakelijke partner'

Gevraagd naar de ervaring met Hoppenbrouwers zegt Micha Raber van Raber Distribution dat Joost ‘veruit de beste zakelijke partner is die je je kan wensen’. “Hij denkt vanuit het commerciële perspectief van zowel de agent als de retailer. Een win-winsituatie voor alle betrokkenen.”

'Juiste grootte'

Simone van der Hart, eigenaar van Coccinelle, vindt onder meer de aftersales ‘erg goed’. “Ik denk dat Hop nu de juiste grootte heeft bereikt. Meer merken zouden het bedrijf niet ten goede komen: dan verlies je het persoonlijk contact.”

'Balans en rust'

Maarten Kokkeler van M-Agency vindt de kracht van het agentuur Hoppenbrouwers Hoppenbrouwers zelf. “Hij ziet meteen kansen en kan nieuwe mooie merken snel toevoegen.”Hij gunt Joost ‘balans en rust’. “We sparren veel over de huidige markt en de toekomst, daarom is Hoppenbrouwers voor mij een waardevol contact. Ik hoop dat dat zo blijft.”


Benieuwd naar het volledige interview? Je leest het in de komende editie van Bengels. Hierin vind je ook een achtergrondartikel over retouren, een interview met de eigenaren van kindermodewinkel Mr. Mario in Noordwijk en natuurlijk staat het bol van de trends en leuke artikelen voor bijverkoop.

Abonneer je nu!

Bengels is een must voor wie in de kindermode- kinderlifestylebranche werkt! Bengels biedt inspirerende verhalen van merken, de nieuwste trends op gebied van fashion, interieur en kinderlifestyle. Bij een Bengels Jaarabonnement ontvang je 4 keer per jaar het vakblad. Ook krijg je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en tot 40 procent korting op evenementen als de Trenddag.