Tapete overgenomen door Little Label

amsterdam, 8 februari 2017 07:00 | Renate Zoutberg

Het Nederlandse merk Little Label heeft het kindermerk Tapete overgenomen. Op de beurs Playtime in Parijs werden de collecties gezamenlijk gepresenteerd.

Organisatorisch verandert er weinig voor Tapete, vertelt Charlotte de Leeuw, oprichter van Little Label. Oprichter van Tapete Judith Vulkers blijft verantwoordelijk voor het creatieve proces. De andere bedrijfsprocessen worden overgenomen door Little Label. Ook de buitenlandse agenten waren al veelal dezelfde.

Schaalvoordelen

Vooral op het gebied van verkoop, productie en organisatie zullen beide merken optimaal van elkaar profiteren. De focus ligt daarbij op Nederland, het DACH-gebied (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, red.) en België.  “Door twee merken samen te voegen creëer je bovendien schaalvoordelen op het gebied van organisatie, logistiek, inkoop, IT en productie”,  aldus De Leeuw.

Gesprekken

De overname hing al enige tijd in de lucht, vertelt De Leeuw. Zij en Vulkers hadden namelijk al eerder gesprekken over een mogelijke samenwerking. Begin 2016 is er weer contact gelegd wat heeft geleid tot een akkoord voor de overname in oktober. De complete zomercollectie 2017 is al onder de vlag van Little Label ontworpen en verkocht.

‘Complementair’

Beide kindermerken vullen elkaar goed aan, vindt De Leeuw. “Ze zijn complementair aan elkaar. Tapete staat voor prachtige graphics, is fun en vooral kleurrijk. Little Label heeft een collectie die juist wat meer ingetogen is. Little Label heeft inmiddels een zeer uitgebreide collectie basics die minder uitgesproken zijn en juist goede basis zijn voor de garderobe van kids van 0 tot 14 jaar. Er is een duidelijk onderscheid tussen de twee merken.”

Positie verstevigen

De Leeuw wil de positie van beide merken in Europa verstevigen. Ook zet het bedrijf in op ‘een stevige en geautomatiseerde organisatie’, waardoor er nog nauwer kan worden samengewerkt met retailers. Daarvoor heeft het onder meer het afgelopen jaar een nieuwe B2B-webshop gelanceerd, waar retailers voor zowel Tapete als Little Label kunnen inloggen. “Wij geloven in een gestage en gecontroleerde groei door geografische uitbreiding met twee sterke merken waarvan de collecties elkaar perfect aanvullen”, aldus De Leeuw.