Market by Kleine Fabriek: rustig, en grote merken worden gemist

amsterdam, 11 juli 2017 17:13 | Renate Zoutberg

De zomereditie van Market by Kleine Fabriek op 9 en 10 juli 2017 zit erop. Standhouders en bezoekers merkten dat het erg rustig op de beursvloer was. “Jammer dat de grote merken het laten afweten.”

Zoals gebruikelijk in de opzet van de beurs, staan in de buitenring de grote merken en agenturen met hun kindermode- en schoenenlabels. Meer naar het centrum van de cirkelvormige opstelling kom je kleinere en nieuwe labels tegen. In totaal waren zo’n 150 stands met circa 240 merken, vertelt Merel Bunnik, assistent general manager van Modefabriek.

Grote merken

Grote merken als Vingino en Scotch&Soda, worden wel wederom gemist op de beurs. Ook Molo en Tumble ’N Dry hebben deze editie  verstek laten gaan. Zelfs trouwe standhouder de Kunstboer heeft Market nu overgeslagen en huurde in plaats daarvan een stand op Playtime Parijs. “Nu we verkocht worden in Australië en Nieuw-Zeeland zijn we meer over de grens aan het kijken”, zegt ontwerper Jim Boer. “Op Kleine Fabriek lopen mensen langs en zeggen dan ‘Leuk, maar ik bestel wel online’. Ik heb een hele goede site voor retailers, hoor, maar ik huur geen stand á €5.000 om dat te horen. Misschien een volgende keer weer.”

MARKET 2

Cherry picking

Volgens Faisca Gugelot van FG Modeagenturen wordt er veel aan ‘cherry picking’ gedaan op de beurs. “Wat ik hoor van retailers dat ze niet meer alleen maar grote merken willen inkopen, maar meer de kleine snoepjes zoeken die niet op elke hoek van  de straat worden verkocht. Daarmee kun je je onderscheiden, iets wat tegenwoordig belangrijk is voor winkeliers.”

Budget

Wat betreft de afwezigheid van grote labels, denkt Gugelot dat geld een rol speelt. “Ik vermoed dat grote spelers budget moeten inleveren en dan dit soort kleine beurzen links laten liggen”, zegt zij. “Het is jammer dat je die grote merken het laten afweten”, zegt Joost Hoppenbrouwers van Hop Agenturen. “De beurs is toch een belangrijke plek waar merken en winkeliers elkaar kunnen ontmoeten.” De beurs heb je als winkelier nodig, vindt ook George Schweigmann van de kindermodewinkel Schweigmann in Leeuwarden. “Hier spot je de trends, het is de plek waar je kunt zien wat het gaat worden komend zomerseizoen.”

IMG_1192

Sfeervoller 

Carin Gerssen van kindermodewebshop en –winkels Amazingkids miste ook veel merken op de beurs. “Zonde, maar ik snap het wel als zo stil is dat het steeds minder wordt. De zomer is rustiger dan de winter, maar ze maken er ook niet echt iets van. Modefabriek was al veel gezelliger.” Gerssen denkt dat met muziek, meer aankleding en modeshows bijvoorbeeld het sfeervoller kan worden. Gugelot begrijpt dat wel. “Als je komt aanlopen bij Modefabriek, zie je meteen een mooi terras, een mooie vijver. En als je bij Market komt aanlopen, zie je niks. Dan valt het tegen. Aan de andere kant is het op Market ruimtelijker en de rust levert ook minder prikkels op voor de retailer.”

Reuring 

Toch was er op bepaalde plekken op Market reuring: bij Crush Denim traden de dansertjes van dansschool Yuvat op en Monta Junior had een super behendige voetballer ingehuurd om z’n kunsten te vertonen bij de stand. Voor Clement van der Linden van het gelijknamige agentuur hangt het succes van de beurs af niet van de drukte, maar van het resultaat van de verkopen. “En die zijn pas over een halfjaar zichtbaar, dus dan kan pas zeggen of deze zomereditie een goede beurs voor ons is geweest.”

 Market 2017 Plumeti Rain

Knalroze atletiekbaan 

Merel Bunnik van Modefabriek BV vertelt dat er voor Market juist meer gedaan is om de verbinding te leggen met Modefabriek. “Vorig jaar was de aankleding heel basic, we wilden toen het marktconcept met standjes neerzetten. Toen was de link met Modefabriek onvoldoende zichtbaar. Daar hebben we nu extra in geïnvesteerd, juist om het heel zichtbaar te maken. Van Modefabriek tot Market liep er een niet te missen knalroze atletiekbaan, met oranje vlaggen, en allerlei sportelementen zoals een zwembad, een basketball playground met hosts en hostesses in sporttenue. Het thema liep door tot en met de entree boven van Market. Het kan haast niet dat mensen dit gemist hebben.

Kosten

Market is juist een concept dat voor grote en kleine merken toegankelijk is, benadrukt Bunnik. “Je moet het relatief zien aan de markten en de kindermodemarkt is sowieso kleiner dan de volwassen modemarkt. Merken moeten het wel kunnen bekostigen. Want met de huur van zo’n hal en alles wat daarbij komt, zijn fikse bedragen gemoeid. Stands zijn nu goedkoper, maar wij hebben nog steeds dezelfde kosten. Met Market hebben we een gebaar gemaakt naar de merken, omdat de standhuur zo duur werd gevonden, terwijl dat geld wel nodig is om dit neer te kunnen zetten.”

Eén klap 

Bunnik vindt het 'hartstikke jammer' dat sommige merken die er eerder wel stonden er deze editie niet bij waren en dat een partij als de Kunstboer nu overslaat.“Het nieuwe concept van Market bestaat uit een divers aanbod aan merken: in de buitenring de bekende merken, zowel commercieel als high end, en in het middengedeelte plek voor nieuwe ontdekkingen, hippe kleine merken en grote merken die een klein deel van hun collectie willen laten zien. Het is voor iedereen het beste als ze er allemaal zijn, juist voor de winkelier die dan alles in één klap kan zien. Maar ja, je kunt niet iedereen verplichten.”