Nederlands label Puckababy scoort bij Chinezen

amsterdam, 5 juli 2017 07:00 | Renate Zoutberg

Het inbakeren van baby’s moest volgens Sandra Bottram anders kunnen, minder alternatief. Tien jaar geleden ontwikkelde ze haar eerste collectie ‘luchtige slaapcoconnetjes’ en Puckababy was geboren. Het leverde haar een award op en nu klopt het Chinese Alibaba op de deur. “De Chinezen adoreren Europees design, ze noemen dit de Dior onder de slaapzakken.”

Wat is het verhaal achter Puckababy?

Sandra Bottram: “Puckababy is in 2007 ontstaan. Aanleiding is een gesprek dat ik had met een moeder wiens kindje Puck een huilbaby bleek te zijn. Door ongecontroleerde schrikreflexen sloeg de kleine zichzelf telkens wakker en was daardoor nooit uitgerust. Al snel belandden moeder en kind in een neerwaartse spiraal van slecht slapen, veel huilen; radeloosheid alom. Die moeder vertelde dat ze het advies had gekregen om haar kindje te gaan ‘inbakeren’.”

“Deze term riep meteen hele nare associaties bij mij op; ik vond het zielig, strak, warm en heel alternatief. Ik begreep ergens wel dat inbakeren een oplossing voor al die onrust zou kunnen zijn, maar tegelijkertijd had ik ook sterk de overtuiging dat het anders zou moeten kunnen. Milder, kindvriendelijker, op een manier die ouders van nu wel aan zou spreken.”

“Ik ben van huis uit marketeer en had toen inmiddels zelf ook twee kinderen en wist hoe belangrijk  slaap voor kleintjes is. Ik heb  er mijn misse van gemaakt ouders van kindjes met slaapproblemen te gaan helpen. Ik gaf er alles voor op en ging ermee aan de slag.”

Puckababy Original Piep_Designs

Hoe ben je gestart?

“Ik ben begonnen met kant en klare inbakerslaapzakjes, of liever gezegd luchtige slaapcoconnetjes, de Puckababy Original genoemd. Die waren niet alleen functioneel  veilig en makkelijk in gebruik, maar zagen er ook leuk uit. De reacties in de markt waren heel positief. Al snel wonnen de Puckababy Piep en Mini de Baby Innovation Award in 2009. De artsen in de jury zeiden dat ze hiermee ‘eindelijk een veilig antwoord hadden op het strakke, en toch wel omstreden inbakeren. Dit durven we de ouders graag te adviseren’.”

“Ik ben gestart met een webshop, die liep vanaf dag één goed. De winst investeerde ik meteen weer in het bedrijf. De volgende stap was de winkeliers aansluiten, dat was niet moeilijk meer; velen hadden al vraag gehad naar Puckababy. Omdat de inbakerslaapzakjes onder de ouders succesvol waren, genoot Puckababy vanaf dag één van mond-tot-mond reclame onder de ouders, de beste ambassadeurs.”

Puckababy 1

Welke producten heb je nu in het assortiment?

“Onze eerste klanten waren zo enthousiast, dat ze Puckababy wilden blijven gebruiken. Hierdoor zijn er opvolgslaapzakken ontstaan, een draagbaar wiegje en ook speciale sleepwear en luxe omslagdoeken. Producten die bijdragen aan het verhogen van het gevoel van geborgenheid en veilig doorslapen. Ik kies nadrukkelijk voor de bovenkant van de markt, daardoor kunnen we de beste en mooiste producten te maken.”

Puckababy is uitgenodigd voor een handelsmissie naar Alibaba in China, hoe was dat?

“We kregen de uitnodiging van Roland Palmer, directeur Alibaba NL, zelf. Hij volgde al een poosje ons merk, was ervan onder de indruk en wilde ons daarom graag mee hebben. We bleken op te vallen tussen alle 100 bedrijven die mee waren. In de Chinese pers verscheen zelfs een artikel over ZKH Prins Constantijn, Mr Jack Ma van Alibaba én Sandra van Puckababy.”

“Alibaba wil Puckababy zo snel mogelijk beschikbaar te krijgen voor de Chinese consument. De Chinezen adoreren Europese kwaliteit en design. Zij willen het beste voor hun kindje en willen daarom deze Dior onder de slaapzakken, zoals zij dat noemen, kunnen bemachtigen. Het geeft ze niet alleen rust maar vooral ook status. Achteraf begrijpen we het allemaal wel, maar eerlijk gezegd hadden we daar vooraf niet echt bij stil gestaan. De kansen in China zijn mooi, maar het succes zit hem in de voorbereiding; het komt nu neer op het maken van de juiste keuzes in verkoopkanalen en lokale partners.” 

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Er is jarenlang geïnvesteerd in productontwikkeling en imago. Er staat nu een ijzersterk concept aan unieke producten in prachtige designs. Daarnaast wordt Puckababy gezien als autoriteit op gebied van veilig doorslapen. Om die reden is het ook hét A-merk in de winkels, naast de low-budget en private label slaapzakken. We beraden ons nu op wat voor manier we vraag en aanbod zo snel mogelijk bij elkaar kunnen brengen. Baby’s worden overal ter wereld geboren, kansen te over dus. Spannende tijden!”

Puckababy Sandra Bottrop

Sandra Bottram.