TOP

Een blik op zomer 2023 op Sunday School: kleurrijke en vooral instagrammable kindermode  

De zomereditie van Sunday School op zondag 3 juli leverde weer de nodige nieuwe inspiratie voor de kindermodemarkt op. Niet alleen op het gebied van zomerproducten, maar ook wat betreft presentatie en belangrijker wordende doelgroepen. “Kindermode draait steeds meer om het bieden van een totaalplaatje.”

credit beeld: Margreet Anches

Bij de entree van het Sunday School-terrein worden bezoekers het thema ‘The Soukh of Marrakech’ direct ingetrokken zodra ze de sierlijke Marokkaanse poort doorgaan. Wat volgt zijn kleurrijke kleden, kraampjes als in een souk, kruidige wierook en Oriëntaalse muziek. De organisatie blijkt met deze opvallende styling een voorschot te hebben gedaan op een belangrijk thema in de (kinder)modemarkt, namelijk het weer helemaal actuele belang van inspirerende presentatie. 

Lifestylegevoel

Tijdens deze zomerbeurs valt op dat aardig wat exposanten flink uitpakken met een aantrekkelijke, creatieve aankleding van hun stand, ook al is de opzet van de stands vrij uniform. Na een periode waarbij vooral de producten op de voorgrond werden geplaatst, groeit nu de interesse in het uitbeelden van een bepaald lifestylegevoel. Daily Seven heeft bijvoorbeeld de stand ingericht met een geprinte achterwand, een sierlijk tapijt en diverse hangplantjes boven de rekken met de nieuwe collectie. Op zich een vrij eenvoudige styling, maar wel uitstekend en effectief qua uitstraling. Ook in de stand van Your Wishes en Salted Stories is de nodige energie gestoken. Hier zien we houten rekjes en kasten waar kleding, accessoires als zonnebrillen en bijproducten zoals een mooie zwemband bij elkaar worden gepresenteerd. 

Insta-merk

Edward Coevert, verkoper van Your Wishes en Salted Stories, geeft aan dat kindermode steeds meer om ‘het bieden van een totaalplaatje’ draait. “We zijn een Insta-merk, jonge moeders volgen ons graag op Instagram en kopen ons vervolgens bij met name conceptwinkels. Ze kopen graag een bepaalde stijl, een totaalplaatje, en daar word je als merk op beoordeeld.” Coevert wijst op een poster op de stand waarop een jongetje hetzelfde shirt als hij draagt. “Twinning – waarbij kinderen hetzelfde dragen als de ouders – is bijvoorbeeld ook weer helemaal terug. Daarmee straal je een lifestyle uit.” 

Stijl van conceptstores

In dit kader valt ook het label The New Chapter van Brndwrks op. De underline ‘inspired by stories of real parents, just like you’, doelt onder meer op de Instagram- en Pinterest-moeders van nu, die door het merk werden gevraagd mee te werken aan de collectie. De collectie voor komende zomer bestaat hierdoor uit vier verschillende stylingthema’s. Eén lijn heeft het strand als uitgangspunt, doordat een moeder in Scheveningen woont, een ander is stads en heeft een print van de momenteel ontzettend populaire boba bubble tea. ‘Feel good apparel’ noemt Marielle Segeren van Brndwrks het. “Het is echt een opvallende nieuwe markt binnen kindermode. Het is de stijl van de conceptstores, maar nu zie je ook dat merken in een toegankelijker prijssegment ‘instagrammable mode’ interessant vinden. Zo lanceert Moodstreet Petit deze zomer een collab met influencer/moeder Michelle Bollen.”

Kritische geluiden

De aankleding van de beurs en de verschillende stands kunnen alleen bij zowel bezoekers als sommige standhouders niet het gevoel van enige teleurstelling wegnemen. Hoewel het gevoel van ‘fijn dat de markt elkaar weer live kan ontmoeten’ en dat er een Nederlands platform is, overheerst, zijn er ook meer kritische geluiden. Zoals: Sunday School mist verrassing in het aanbod in de vorm van trendsetters en smaakmakers. Het samenvallen met Playtime Paris wordt onder andere gezien als mogelijke stoorzender. Sunday School-organisator Rob de Vos is tevreden over het aanbod en deze editie op zich. “Het gevoel is positief, gezien de reacties van inkopers en merken. Let wel: we zitten in een post-coronatijdperk. Kijkend naar alle Europese kindermodebeurzen, zie je dat geen enkel event op het niveau is als voor corona. We doen allemaal om verschillende redenen een stapje terug. Nu waren er ongeveer zes belangrijke merken niet op Sunday School, maar zij hebben aangegeven in januari weer present te zijn. Wat betreft de kritiek over het aanbod: we blijven altijd op zoek naar verrassende, onderscheidende merken naast grote merken. Het is voor ons een uitdaging om daar een mooie mix van te presenteren. Daarnaast spelen we in op vragen uit de markt. Zo hebben retailers behoefte aan producten die niet seizoensgebonden zijn, dus hebben we het aanbod in schoenen, accessoires, lifestyleproducten en speelgoed uitgebreid.”

New brand alert

In ieder geval vallen dit keer de kleurrijke en hier en daar rijkelijk van prints en logo’s voorziene polo’s van US Polo Assn, op. Deze van oorsprong Amerikaanse totaalcollectie (mannen, vrouwen, kinderen, schoenen en tassen) is in 190 landen actief en sinds eind 2021 ook weer in Nederland verkrijgbaar. Volgens Ad van den Hoek, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt, zit er weer een preppy modegolf aan te komen. “Ik zie weer veel potentie voor deze stijl, nu een aantal merken die jarenlang de boventoon voerden, niet meer actief zijn.” Op de stand van Juja zien we het bord ‘new brand alert’. Zo nieuw is deze Nederlandse collectie in UV-werende badmode niet, het merk bestaat nu drie seizoenen, maar maakt de aandacht niet minder verdiend. Het label komt uit de koker van importeur UV-Fashions en maakt daarom handig gebruik van de jarenlange opgedane kennis van deze specifieke markt én van data. Eigenaar Jan Willem van der Sterre vertelt: “We kijken naar de bestverkopende kleuren, stijlen en maten. Daarbij produceren we anti-cyclus, we produceren wanneer de fabrieken het rustig hebben en doen daarom niet mee aan de ratrace in de modeketen. De collectie, die vanaf nu vertegenwoordigd wordt door Mauriks Mode Agenturen is deels unisex, met veel blauw en wit, maar biedt ook meer uitgesproken dieren- en sterrenprints. 

Trends

Kijkend naar de trends op de beursvloer zien we sowieso veel dierenprints, bloemenpatronen en fantasiedessins, naast veel felle kleuren. Daar staan ingetogener tinten tegenover, zoals bij het jongenslabel 717 (Seven One Seven) dat elk seizoen zeven items in zeven kleuren uitbrengt. Dit keer zijn er onder andere T-shirts, hoodies, shorts en lange broeken in onder meer wit, zand, donkerblauw en subtiel roze die toon op toon gedragen kunnen worden of onderling gecombineerd. Het modebeeld voor de komende zomer is enerzijds sportief met veel sweats voor jongens en meisjes, maar voor meisjes ook echt meisjesachtig met tops, bloezen, rokjes en jurken met ruches.