Bampidano viert 20-jarig jubileum

AMSTERDAM, 28 juni 2019 09:03 | Cintha Rood

Op 1 januari 1999 werd Bampidano officieel opgericht. Dat betekent dat het baby- en kindermodemerk dit jaar precies 20 jaar bestaat. Bengels sprak met oprichter Liliane Heijmerink over twee decennia baby- en kindermode en de toekomst van het merk.

Hoe kwam je op het idee van Bampidano, aan het eind van de vorige eeuw?

“Ik had een mode-opleiding gedaan ik zocht een afstudeeronderwerp. Iedereen koos voor vrouwen of mannen en omdat ik iets heel anders wilde doen kwam ik bij kindermode terecht. Daarna ging ik aan de slag als inkoper en ontwerper bij een babymodemerk dat uiteindelijk failliet ging. Daarop besloot ik voor mezelf te beginnen. Via een vriendin vond ik een agent in Thailand, dat was het begin van een – toen nog – heel kleine collectie. Elk seizoen groeide de collectie, van baby naar een klein plukje kinderkleding, en zo verder.”

Hoe is je label door de jaren heen veranderd?

“Ik begon letterlijk vanaf mijn zolderkamer en werd steeds professioneler. Nu zijn we onderdeel van Jolo Fashion Group en is de collectie veel groter geworden. Er is een new borncollectie tot en met maat 68 bijgekomen, een babycollectie tot en met maat 86 en kinderkleding. Onlangs zijn er ook winterjassen bij gekomen. Verder kunnen retailers nu zelf kiezen welke combinaties ze kunnen maken in plaats van vaste sets of pakketten die ik samenstel. En we zijn overgestapt op organic katoen, dat is tegenwoordig belangrijk voor baby's en een goed verkoopargument. Vroeger deed ik alles alleen en er zit nu een heel team achter Bampidano.”

Hoe belangrijk is social media voor je?

“Toen ik startte hadden we heel veel babyspeciaalzaken en kinderkledingzaken als klanten en maar één online afnemer. Dat is natuurlijk compleet veranderd. Social media is een groot voordeel van de online opkomst. Je krijgt veel meer feedback van moeders via Facebook als iets leuk staat, dat was vroeger allemaal niet zo. Over het algemeen is de ontwikkeling wat mij betreft positief te noemen. Je krijgt zo snel een reactie en als we een model zoeken voor een campagne, dan krijg je binnen de kortste keren aanmeldingen uit elke hoek van Nederland.”

Hoe gaat het jubileum gevierd worden?

“We zijn een bescheiden team en supertrots dat het merk al zo lang bestaat, maar we gaan het jubileum niet groots vieren. Op Instagram en Facebook zullen we wel leuke acties plannen, ook samen met onze klanten.”

Wat voor plannen staan er op de agenda?

“We zijn nu bezig om een babypanel op te zetten van nieuwe en aanstaande moeders: zij kunnen zich aanmelden en ervaringen delen: wat missen ze in de collectie, welke kleuren belangrijk en wat vinden ze praktisch? We willen nog beter naar de eindconsument luisteren en inspringen op de vraag vanuit de markt, zo kun je bijvoorbeeld de collectie uitbreiden met handige items. Aankomende winter komen er bijvoorbeeld meer jassen bij, ook in kleine maatjes tot en met de maten 68-86 en 92-152. Dat is een grotere collectie dan we ooit hebben gehad en ook nog voor een goede prijs.”