Frankie & Liberty: 'Onze collecties hebben een persoonlijkheid gekregen'

AMSTERDAM, 29 juni 2018 14:36 | Cintha Rood

In aanloop naar Sunday School spreken we met een aantal (nieuwe) merken die hun collecties tijdens de tweede editie van deze kindermodebeurs laten zien. Ook Frankie & Liberty toont deze zomer de nieuwe collectie op de beurs. Margreet Beuving, eigenaar en creative director van meisjesmodemerk Frankie & Liberty: "Het collectioneren en ontdekken wat alle tienermeiden het liefst volgende seizoen willen dragen is echt mijn ding, daar ben ik ook dag en nacht mee bezig."

Wat is de achtergrond van Frankie & Liberty?

“Het merk is geboren in Scandinavië, in december 2014 ben ik eigenaar van het merk geworden en hebben mijn team en ik het label veranderd in de huidige stijl. De merknaam en het logo waren de grootste drijfveren om het merk te kopen. Frankie & Liberty staat voor eerlijkheid en vrijheid – uitgebeeld in de twee vogels – twee zaken waar ik in geloof.”

Wat waren de grootste veranderingen sinds de overname?

Het handschrift, het kleurgebruik, de pasvorm en de materialen zijn strakker en helderder geworden. De coole Scandinavische feel is wel gebleven. We starten nog steeds iedere collectie in Kopenhagen. Met Frankie & Liberty brengen we totale looks die je in veel stylen kunt mixen. Het collectioneren en ontdekken wat alle tienermeiden het liefst volgende seizoen willen dragen is echt mijn ding, daar ben ik ook dag en nacht mee bezig.”

Hoe gaat het momenteel met Frankie & Liberty?

“We zitten in een hele positieve vibe. De collecties hebben de afgelopen jaren echt een persoonlijkheid gekregen en we verkopen al seizoenen goed in de winkels. Ik ben superblij dat we een stijl hebben kunnen neerzetten die tienermeisjes power geeft en die winkels omzet oplevert.”

Wat is de kracht van het merk?

“Dat het een heel persoonlijk merk is met een boodschap voor tienermeiden. In deze tijd van girl power ook erg actueel. 'No Angel' en 'Pretty Independent' zijn dan ook onze slogans. Het gevoel van het merk is mijn persoonlijke visie op tienermeisjes, ik ben nog steeds een tienermeisje at heart: dwars van regels en ik word nog altijd blij wanneer ik nieuwe dingen ontdek. Tienermeiden zijn de meest fashionable groep in de kindermode en de vele jaren dat ik in de kindermode werk was het altijd al mijn lievelingsdoelgroep.”

Op welk manieren ben je online actief?

“We werken samen met online influencers en modellen op een manier die echt is. Onze 'Frankie angels' dragen Frankie & Liberty omdat ze het zelf leuk vinden, niet omdat ze gesponsord worden. Onze influencers zijn Emma Keuven, de Daily Twins en Sterre Jasmijn.”

Hoe veel verkooppunten hebben jullie en wat zijn daarmee de plannen?

“Frankie & Liberty is hard gegroeid en we willen het liefst zo veel mogelijk groeien in bestaande winkels en met selectieve klanten nauwer samenwerken. Onze winkels zijn de bekende weidewinkels, de betere boetieks en webwinkels. We zijn altijd op zoek naar nieuwe verkooppunten omdat de markt momenteel heel grillig is. Er zijn bijvoorbeeld winkelsluitingen waarvoor nieuwe verkooppunten nodig zijn. We zijn tevreden met het aantal verkooppunten, maar ik denk dat er nog zo'n 50 winkels bij zouden kunnen.”

En de plannen wat betreft het buitenland?

“We zijn in eind 2014 gestart na de overname met zes landen. We focussen ons nu op de Benelux en we hebben verschillende aanvragen uit Zuid-Europa. We zijn alleen heel voorzichtig met export, onze focus is de Benelux.”

Wat laten jullie zien tijdens welke beurzen deze zomer?

“Teveel om op te noemen, dus kom vooral kijken. De collectie is weer heel erg 'Frankie' en zit vol totaal nieuwe looks. Een echte Frankie-collectie is cool en vrouwelijk, sportief, stoer en herkenbaar aan statements, een mix van verschillende materialen, draagbaarheid en mix and match mogelijkheden. Lente 2019 is een mix van veel prints, kleuren waaronder paarsblauw, lila, rood, jadegroen, aquamarijn, offwhite en zwart. Voor zomer 2019 brengen we een vernieuwend sunny safari-beeld in bruintinten, camel en offwhite met mandarijnoranje en zachtgeel. De collecties kenmerken zich door alle verschillende stoffen. Dit is nog niet te zien op de beurs omdat we dit net ontwikkeld hebben en we deze collectie in september verkopen.”

Dit seizoen sta je op Sunday School. Waarom deze beurs?

“Omdat Nederland ons thuis is en je daar moet zijn waar je klanten je graag zien. We vinden beurzen een belangrijk moment om onze klanten inspiratie te bieden. Deze beurs is een Nederlands initiatief en aangezien dit onze thuismarkt is ondersteunen wij dit met veel enthousiasme. Sunday School is helemaal gericht op de kindermode-ondernemer en een beleving om naar toe te gaan. De beurs is echt een feestje en uitje voor de ondernemers en geeft een positieve boost en veel inspiratie voor het inkoopseizoen.”

En waarom ook de keuze voor Drive Inn Junior, de gezamenlijke collectieprestentatie onder leiding van Hop Agenturen?

“Dit is ook weer een prachtig Nederlands initiatief van een aantal agentschappen die op een hele fijne manier een dag hebben georganiseerd waarop alle showrooms geopend zijn ter inspiratie. Middels een fashionroute zie je ontzettend veel mooie midden-hoog en hoog segmentmerken. Dit alles is heel persoonlijk, deze beursvorm vind ik super omdat het qua kosten en opzet heel laagdrempelig is voor iedereen.”

Wat zijn de toekomstplannen voor het label?

“Mooie collecties maken met liefde en oog voor perfectie, plus een continue, gezonde groei samen met sterke winkels en online partners. Met sterke winkels bedoel ik persoonlijke winkels die zich in deze tijd het verschil kunnen maken en de consument blij maken met liefde en kennis van het modevak en vooral veel aandacht hebben voor styling en service.”