Hoe gaat het met Blue Barn Jeans?

AMSTERDAM, 23 mei 2019 12:01 | Cintha Rood

Blue Barn Jeans werd begin dit jaar gepresenteerd aan kindermoderetailers. Inmiddels komt ook de tweede collectie eraan en staat er uitbreiding op de planning. Bengels sprak met mede-oprichter Julian Nooij over het jeansmerk voor kinderen.

Wat is het achtergrondverhaal van Blue Barn Jeans?

“Mijn vader zit al lang in de kindermode en heeft onder andere Blue Rebel ontwikkeld, dat later door Euretco is overgenomen. Samen met mijn broer ontwikkelt hij collecties voor onder andere het label Blue Daze. Op een gegeven moment besloten we om samen een nieuw kindermodemerk op te zetten. Mede omdat Blue Rebel het zo goed heeft gedaan én mijn vader veel expertise heeft als het gaat om pasvorm en kwaliteit en natuurlijk veel connecties heeft. Ik heb een IT-bedrijf en opereer vanuit een creatieve hoek, daarom heb ik de marketing en social media op me genomen. Rob van de Ven, een jeugdvriend van mijn vader en jarenlang werkzaam als financieel directeur bij O'Neill is de vierde partner. We zagen een mooie kans om samen iets bijzonders neer te zetten.”

Hoe is de eerste collectie ontvangen?

“Na de presentatie bleek al vrij snel dat dat de items goed aansloegen. Onze agent Ageeth Tijhaar kreeg veel positieve reacties van retailers en we hadden binnen de kortste keren al 10 verkooppunten.”

Hoe werken jullie samen met de retailer?

“We willen exclusief blijven en uiteindelijk naar maximaal 50 verkooppunten toe. Op die manier komt er geen gedoe met winkels die een collectie in de uitverkoop gooien, terwijl hun buurman het net heeft ingekocht. Daarnaast krijgen retailers een percentage omzet van wat we op onze eigen webshop verkopen. Dit doen we omdat we weten hoe moeilijk de markt is, iedereen heeft er last van. We willen al met al een veel nauwere samenwerking met retailers. Op deze manier help je elkaar.”

Hoe ziet de collectie eruit?

“Blue Barn Jeans brengt verschillende jeansmodellen in verschillende fits en wassingen. Daarnaast hebben we sweaters en T-shirts voor zowel jongens als meisjes en in verschillende kleuren. Deze winter borduren we voort op de items die goed lopen. De sweaters doen het bijvoorbeeld goed, die gaan we in meer kleuren aanbieden. In de winter willen we ook denimjackets aanbieden, via Instagram zijn we actief bezig en we kregen best veel aanvragen, dus die willen we eerder laten komen.”

Blijft de collectie verder hetzelfde?

“De matenrange loopt nu van 128 tot en met 176, we beginnen vanaf het volgende seizoen met maat 92. Een tijdje geleden hebben we een designerdag georganiseerd waarbij we samen met 12 kinderen een thema hebben uitgewerkt, dat is het thema bijen geworden. Dat thema komt terug in de komende wintercollectie en een deel van de opbrengst gaat naar een lokale stichting die er alles aan doet om de bijen te behouden. Maar dat willen we er niet te dik bovenop leggen, we zien het liever als een oprecht gebaar zonder de pretenties dat we alle problematiek kunnen oplossen.”