Hoe gaat het met Born to be Famous?

AMSTERDAM, 25 april 2019 11:33 | Cintha Rood

In 2009 richtte Peggy Sommer-Elemans samen met compagnon Ellen-Britt Kortvriend het babymodemerk Born to Be Famous op. Hoe gaat het met het merk anno 2019? Bengels sprak met Sommer-Elemans.

Hoe ben je, nu bijna tien jaar terug, met Born to be Famous begonnen?

“Ellen-Britt had toen al het kindermodemerk Kiddo, waar ik de styling en uitwerking van deed. Toen mijn dochter in 2009 werd geboren miste ik stoere babykleding, alles draaide om beertjes en konijntjes. Tijdens een gezamenlijke vakantie deelde ik mijn frustraties met Ellen-Britt, daarop besloten we om samen een babycollectie te beginnen, we werkten al zo lang samen. Dat liep snel uit de hand, en in 2010 konden we de eerste, toen nog kleine, collectie al presenteren.”

Hoe is Born to be Famous geëvolueerd de afgelopen tien jaar?

“Onlangs hebben we een omslag gemaakt en zijn we gestart met het leveren op voorraad. Uiteindelijk merk je dat, wil je met de grote namen meedoen, je een voororderlabel moet zijn. Dit is nu het derde seizoen dat we op voororder leveren en dat is de beste keuze ooit geweest. Waarom? Onder andere omdat de pers geen aandacht aan onze collecties kon besteden, en omdat we door te luisteren naar de winkelier, meer weten welke kant we willen gaan met onze collecties. Het ging goed voordat we deze stap maakten, maar nu zitten we scherper op de trends en de vraag. Verder zijn we de afgelopen tien jaar langzaam gegroeid. Dat was een bewuste keuze, we zijn selectief in ontwerkeuzes en letten scherp op de prijs/kwaliteitverhouding. Inmiddels hebben we 2 agenten, 79 verkooppunten en zijn we groot genoeg om op beurzen te kunnen staan.”

Waar ligt je focus wat betreft retailers?

“We liggen bij grote namen, die heb je nodig voor naamsbekendheid en het vertrouwen van de consument. Dat zijn onder andere Hudson Bay, Kleertjes, Wehkamp en Babydump. Maar we zijn ook intensief bezig met kleine winkeliers. Die combinatie is zo mooi: je bereikt elke klant.”

Hoe zorg je ervoor dat Born to be Famous overeind blijft in een lastige markt?

"We zijn in eerste instantie gestart met leveren vanuit voorraad, onlangs hebben we de omslag gemaakt naar leveren uit voororder. Uiteindelijk merk je dat, wil je met de grote namen meedoen, je een voororderlabel moet zijn. Dit is nu het derde seizoen dat we op voororder leveren en dat is de beste keuze ooit geweest. Waarom? Onder andere omdat de pers geen aandacht aan onze collecties kon besteden doordat deadlines al maanden ervoor afgerond waren, en omdat we door te luisteren naar de winkelier, meer weten welke kant we willen gaan met onze collecties. Het ging goed voordat we deze stap maakten, maar nu zitten we scherper en dichter op de trends en de vraag. Verder zijn we de afgelopen tien jaar langzaam gegroeid. Dat was een bewuste keuze, wij zijn zeer selectief in ontwerpkeuzes en letten continue op de prijs/kwaliteitverhouding van ons merk. Inmiddels hebben we 2 verkoopteams, 79 verkooppunten en zijn we groot genoeg om op beurzen te kunnen staan.”

Waar sta je over tien jaar met Born to be Famous?

“We zijn naast onze huidige collectie ook gestart met een kleine newborn collectie, deze collectie is van toegevoegde waarde gebleken voor ons bedrijf. Wij hebben de ambitie om onze collectie nog verder te laten groeien zoals we dat nu doen. Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op welke groeimogelijkheden, misschien willen we wel de grens over. Deze stijgende lijn willen we vasthouden en samen met ons team verder bouwen aan ons succes.”