Hoe gaat het met House of Jamie?

AMSTERDAM, 6 april 2018 14:53 | Cintha Rood

Vorig jaar bestond het Nederlandse kindermodelabel House of Jamie vijf jaar. Ondertussen heeft het merk een kleine metamorfose doorgemaakt. Bengels sprak met oprichter en eigenaar Barbara Gouka over de huidige ontwikkelingen.

Hoe gaat het met House of Jamie?

“Het gaat hartstikke goed. We zijn ontzettend gegroeid de afgelopen jaren. Eigenlijk zijn we uitgegroeid tot twee merken: eentje met home & decor en eentje met kleding. Wat betreft kleding is onze matenrange inmiddels uitgebreid tot maat 122-128 en beschikbaar voor jongens en meisjes. Die ontwikkeling naar twee merken is zo snel gegaan, dat beseften we eigenlijk amper, terwijl het toch heel andere merken zijn. De home markt heet geen seizoenscollecties, maar is all year round.

Doordat we twee verschillende merken voeren binnen ons label bieden we meerdere pre-orders per jaar aan met verschillende levermomenten, waarbij naast de nieuwe seizoencollecties ook de doorlopende collecties ingekocht kunnen worden. De markt verschilt ook heel erg, België wil bijvoorbeeld veel accessoires, in Nederland is het fifty/fifty en in Italië ligt de focus op kleding. Wel proberen deel te namen aan beurzen waar we zowel home & decor als kledingcollecties kunnen verkopen, daarom staan we niet op accessoirebeurzen. Wellicht komt hier dit jaar verandering in.”

Eind vorig jaar was jullie jubileum, hoe is dat voorbij gegaan?

“We hebben onze look & feel verfijnd. Zo is de bow tie uit het logo gehaald. Ik vond het niet perfect passen bij de huidige branding. Het strikje was gebaseerd op het smokingstrikje uit de allereerste home & decor collectie. Inmiddels zijn we uitgegroeid van baby-accessoiremerk naar een kleding- en lifestylemerk voor kinderen tot en met acht jaar. De typografie en het lettertype zijn wel hetzelfde gebleven. De bow tie is alleen nog zichtbaar in de Bow Tie Heritage Collection. Die hebben we overigens wel geminimaliseerd tot drie bestselling kleuren: breton, powder pink en black & stone. We willen de homecollectie ook moderniseren. De klassieke strikjes doen het goed in België, maar we willen de moderne moeder ook meer aanspreken.”

Hoe wordt deze collectie gemoderniseerd?

“Onze home & decor collectie wordt gekenmerkt door strakke lijnen en ruimtelijke vormen, uitgevoerd in Geometry Jacquard; een speciaal geweven stof met dubbelzijdig patroon in de kleuren Powder Pink of Stone. We zijn heel lang mee bezig geweest om deze te ontwikkelen, en die gaan is recentelijk met veel succes gelanceerd.”

En wat betreft de kleding?

“We begonnen als een vrij basic merk met in het begin vooral rustige kleuren. De toevoeging van powder pink was een enorm succes. Na ons vijfjarig bestaan dacht ik: waarom zou ik geen prints toevoegen? De Bretonse streep liep al heel goed, en het was tijd voor iets nieuws. Voor de lente/zomercollectie 2018 hebben we vanwege mijn persoonlijke liefde voor deze print en omdat je 'm niet meer uit het modebeeld kunt wegdenken, een roze luipaardstofje toegevoegd. Deze Caramel Leopard lijn hebben we met de hand uitgetekend en digitaal beschikbaar gemaakt. We willen het palet aan kleuren, prints en designs langzamerhand opbouwen, want we merken dat het goed aanslaat. Onze verkooppunten reageren super enthousiast op de nieuwe stijl. Qua kleding distantiëren we ons, dat hebben we altijd al gedaan. Toen we begonnen waren weinige andere merken minimalistisch zoals wij. Ik ben altijd bezig om hier een eigen weg te vinden en ons te onderscheiden. Daar gaat een hoop werk in zitten. Ook hebben we net drie nieuwe websites geïntroduceerd. Door deze ontwikkeling kunnen we nog efficiënter gaan werken en daardoor een hoger servicelevel bieden aan onze klanten. Daarom staat komend jaar even in teken van rust en structuur, want we hebben genoeg om even op door te kunnen varen.”