Vintage Cowboys is terug: 'Het ontwerpen van mijn eigen kinderkleding bleef kriebelen'

AMSTERDAM, 15 juni 2018 16:19 | Cintha Rood

Na een korte pauze is Jeanine van Zuijlen weer gestart met de productie van haar jongensmodelabel Vintage Cowboys. Bengels sprak met haar over de nieuwste collectie voor zomer 2019 en haar toekomstplannen.

Vanwaar de keuze voor een eigen kindermodemerk?

“De combinatie van een fascinatie voor het ontwerpen van kleding en het hebben van twee geweldige jongens. Een eigen kindermodemerk was voor mij de ultieme droom. Vol enthousiasme begon ik met het ontwerpen van blouseshirts en sweaters, die in Nederland en Polen geproduceerd werden. Er kwam steeds meer vraag naar de kleding vanuit retailers, wat het merk een enorme boost gaf. Het bedrijf heeft in 2016 een pauze gehad vanwege persoonlijke omstandigheden, maar het ontwerpen van mijn eigen kinderkleding bleef kriebelen. Het is gewoon mijn passie. Vintage Cowboys is daarom weer terug van weggeweest.”

Hoe omschrijf je Vintage Cowboys?

“Vintage Cowboys produceert jongenskleding en duikt daarmee in de wereld van tieners met een eigen stijl en persoonlijkheid. Mijn doelgroep volgt in mindere mate de massa dan dat de meeste pubers doen en zien graag beeld en tekst op hun shirts. Met Vintage Cowboys vertalen we de wensen van stoere en unieke jongens naar mode.”

Hoe is Vintage Cowboys ontvangen de afgelopen maanden?

“Na een voorzichtige start heb ik de afgelopen tijd voornamelijk leuke reacties ontvangen. Ik wil graag samen met de retailers iets opbouwen. Ik ben me er bewust van dat ik zonder hen niets ben en ga werk dan ook graag met ze samen.”

Wat kun je vertellen over je nieuwste collectie?

“De nieuwe zomercollectie 2019 staat in het teken van kleur en leuke prints die tot de verbeelding van de jongens spreken. De kleding zal haar stoerheid behouden en hebben de vergrijsde kleuren die typisch zijn voor het merk. Op deze manier blijft de kleding natuurlijk, maar met een robuust randje. De collectie zal bestaan uit bovenstukken en onderstukken. Mochten de shorts en sweatpants goed verkopen dan kunnen deze als basisartikelen dienen. Tot slot zal de sweater met het logo van Vintage Cowboys ook als basisartikel doorlopen in de verschillende collecties die zullen volgen.”

Hoe zie je de toekomst voor Vintage Cowboys?

“Op het moment is het belangrijk om Vintage Cowboys in Nederland en in het buitenland goed op de kaart te zetten. De focus wordt gelegd op naamsbekendheid en marketing speelt daarbij een belangrijk factor. Ook zien we graag dat de kleding in meer winkels komt te liggen. Ik wil de collecties verder blijven verbeteren, uitbreiden en meer diversiteit aanbrengen."