Textielproducent ISKO over de innovaties in de kindermode en denim

AMSTERDAM, 14 december 2018 14:37 | Cintha Rood

Deze week vierde de Turkse textielproducent Isko het jubileum van de jegging in Amsterdam met een groots feest. Bengels sprak met Rosey Cortazzi, global marketing director van Isko, over innovaties in kindermode, duurzaamheid en natuurlijk de jegging.

Hoe is denim voor kindermodemerken de afgelopen jaren geëvolueerd?

“Merken worden steeds meer bewust van de impact die de productie van jeans heeft op het milieu. Maar ook van het feit dat de stof dicht op de huid van kinderen zit, en dat het dus veilig moet zijn om jeans te dragen. Daar komt bij dat steeds meer consumenten willen dat kinderkleding onder goede sociale omstandigheden zijn geproduceerd: van betere lonen tot veilige en gezonde arbeidsomstandigheden.”

Wat is de belangrijkste focus voor jullie als het gaat om denim voor kindermodemerken?

“De vrijheid om comfortabel te kunnen bewegen is het allerbelangrijkste voor kinderen. Om ze een actief leven te laten leiden. Dat is waar onze stretchtechnologie erg op is gericht. Niet voor niets is de jegging zo bekend geworden.”

Kun je voorbeelden geven van die technologieën?

“Onder andere Isko Recall. Met deze technologie blijft een spijkerbroek de hele dag in vorm. Veel jeans moet je na een dag in de wasmachine stoppen omdat ze zijn uitgerekt. Broeken met deze Recall technologie hoef je niet elke dag meer te wassen, daardoor heb je ook nog eens een veel duurzamer exemplaar in handen.”

Op welke manieren is Isko duurzaam?

“We lopen al zo'n twintig jaar vooraan als het gaat om duurzame productie van denim. We zijn lid van de ZDHC Foundation, wat simpelweg inhoudt dat we nooit gevaarlijke chemicaliën gebruiken tijdens de productie van denim. Op alle 25.000 producten die we maken garanderen we onze Environmental Product Declarations. Dit houdt in dat we de CO2-voetafdruk van een vierkante meter van elk weefsel kunnen aantonen, met die informatie kan de klant bewuste keuzes maken. Daarnaast hebben we een Earth fit collectie, waarvan een deel van de materialen het Nordic Swam Ecolabel en het EU Ecolabel heeft verworven.”

Hoe ziet Isko de toekomst van de denimproductie voor kindermodemerken?

“Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, maar ook de technologie achter denim. We zijn op dat gebied bezig met ontwikkelingen als Blue Skin, daarbij stretcht denim vier kanten op. Zoiets is fantastisch voor kinderkleding. Future Face is een technologie die bekend is geworden door de Diesel jogjeans; een heel comfortabele denimsoort. Cosy is een innovatieve stof die eruit ziet als denim, de binnenkant voelt zachter aan dan kasjmier. Die is heel erg geschikt voor wintercollecties, zeker voor buiten spelende kinderen.”

De term jegging is door Isko bedacht, maar wordt door veel meer merken gebruikt, hoe gaan jullie daarmee om?

“We nemen allang geen juridische stappen meer. Daar zouden we een dagtaak aan hebben. Overigens is de term jegging inmiddels door het Britse woordenboek opgenomen. Daar zijn we best trots op.”

Fotografie: Chantalle Laurent Photography