Inkooptip: home-, gifts- & kidslifestyle- en kidsbeurs Showup

AMSTERDAM, 30 augustus 2019 15:51 | Cintha Rood

Zondag en maandag vindt home-, gifts- en kidsbeurs Showup plaats in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen. Bengels sprak met Jolanda Koopman, verantwoordelijk voor de PR en communicatie van de beurs.

Waarom kunnen kindermoderetailers Showup niet aan zich voorbij laten gaan?

“De vakbeurs richt zich op inkopers van woon- en gift stores, concept stores, webshops, warenhuizen en museumwinkels. Ook stylisten, pers en bloggers komen langs om inspiratie op te doen. Op de beurs vind je veel unieke producten uit de home-, gifts- en kidsbranche die voor het eerst in Nederland te zien zijn. Kortom: deze combinatie is hét recept voor succesvol inkopen en netwerken met vakgenoten.”

Wat is er bijzonder aan deze editie?

“Steeds meer buitenlandse merken weten de beurs te vinden. Deze najaarseditie zijn er bijvoorbeeld opvallend veel Scandinavische merken. Zij laten collecties zijn die je voor het eerst in Nederland kan bekijken. Ook neemt designer Ulrike Jurklies twee installaties mee naar de beurs, daar kijk ik erg naar uit. Bij de entree, tegenover het Listenup theater vind je de Ba Hoe Lounge, een spectaculaire 13 meter lange wand met bijpassende zitelementen in diverse kleuren en geometrische vormen. En de Ba Hoe Installatie: digitaal gedrukte sjaals van eco-stoffen in vrolijke, felle kleuren die verrassen terwijl jij beweegt.”

Wat voor kindermerken zijn er deze editie aanwezig?

“Centraal gelegen op de beurs, herkenbaar door een mix van allerlei kleuren, ligt Growup. Deze area is niet meer weg te denken op Showup. Hier zijn de leukste en nieuwste kindermerken vertegenwoordigd zoals onder andere Happy Horse, Yuunaa, Les Rêves d'Anaïs, Banwood, Global Affairs, Studio Loco, Gezinnig en MiniKoiOi.”

Op welke manieren kunnen retailers inspiratie opdoen?

“Het draait het niet alleen om nieuwe merken spotten en collecties inkopen, maar ook om interessante lezingen van trendwatchers en stylingideeën opdoen. Bij Listenup laten we experts en trendwatchers aan het woord laten met verhalen over trends, innovaties, successen en leermomenten die helpen om retailers het beste uit hun vak, bedrijf en zichzelf te halen. Er is onder andere een Instagram Trendlezing van Kirsten Jassies en de lezing Botanical Love van Marlie Witteveen en Hanneke Kamphuis. The Store is een pop-up op de beurs waar combinaties van producten op verrassende manieren geshowd worden. En ten slotte is er ook De Trendzone: een expositie met producten van deelnemers en jong talent. Het thema daarvan is dit jaar Mind over Matter.”