Jack & Jones junior: 'We bieden zoals bij al onze labels interessante marges'

AMSTERDAM, 6 juli 2018 14:17 | Cintha Rood

Tijdens SundaySchool kregen bezoekers de kans om de nieuwe juniorlijn van Bestsellers Jack & Jones te zien en te voelen. Wat kunnen retailers verwachten van de jongensmode van het Deense modehuis en wat zijn de plannen? Bengels sprak met Marieke Ros, country sales manager van onder andere Jack & Jones. "Dit is geen nieuw kinderlabel in ontwikkeling, we staan gelijk als een huis."

Hoe waren de reacties op de juniorlijn tijdens SundaySchool?

“De reacties waren heel positief. We hebben echt van genoten van de beurs, het was zo succesvol. Van tevoren wisten we dat veel mensen wilden zien wat de juniorlijn inhoudt, Jack & Jones is natuurlijk een gevestigde naam waarvan de verwachtingen hoog zijn. Degenen die al een idee hadden van de kleding waren alsnog heel positief verrast. Er was dan ook veel interesse onder onze bezoekers en we zien veel potentie in deze lijn.”

Wat is er zo bijzonder aan deze lijn?

“Het is een afspiegeling van Jack & Jones, maar dan voor de jongere jongen. Binnen Jack & Jones hebben we diverse lifestyles die allen vallen onder Jeans Intelligence; Core, Originals, Premium en bieden wij essentials op noos. Je verwacht van een nieuwe lijn zoals deze dat er maar een gedeelte hiervan wordt overgenomen, maar het hele merk komt tot z'n recht. Een heel brede collectie dus.”

Hoe ziet de eerste collectie eruit?

“Allereerst: heel stoer. De Jack & Jones juniorlijn is geen kindermerk, het is een afspiegeling van het volwassen label. De collectie heeft jeans als basis en zit vol coole stijlen, maar dan voor de jongere doelgroep. De maten starten bij 128 en gaan of loopt door tot en met 176. De handschriften van de diverse lifestyles zie je heel duidelijk terug in de kleding.”

JJ_JUNIOR_2019_DROP_23_01a

Wat zijn de unique selling points van de juniorcollectie?

“Bestseller is een solide, internationaal bedrijf met een achtergrond van 43 jaar knowhow, sterke collecties met een goede kwaliteit. Daarnaast bieden we zoals bij al onze labels interessante marges en commerciële prijzen. Dat nemen we allemaal mee met deze lijn. Dit is geen nieuw kinderlabel in ontwikkeling, we staan gelijk als een huis. De verkoopprijs en de marge van gemiddeld 3.0 is zeer interessant, maar ook de brede collecties en het feit dat we naast de tussen- en noos-collecties zes keer per jaar hoofdcollecties voeren. Daarbij hebben we geïnvesteerd in safety en fitting. Voor een jongenslijn kun je niet simpelweg een herenlabel in kleinere maat produceren zonder rekening te houden met het figuur van een jongen met maat 128. Daar is een intensief traject aan vooraf gegaan.”

Hoe werken jullie samen met de retailer?

“Zoals bij alle Bestseller labels gaan we in gesprek met de retailer om te zien hoe we kunnen samenwerken. We kijken of we bij elkaar passen en hoe de retailer van plan is het Jack & Jones beeld te laten zien. Dat betekent niet dat er allerlei regels zijn waar ze zich aan moeten houden. We werken echt samen en spreken alles goed uit naar elkaar, we beogen een samenwerking op lange termijn. Met ons marketingpakket kunnen retailers Jack & Jones duidelijk neerzetten in de winkel zodat de consument onze collecties goed terugvindt. Bestseller is altijd bezig met business development, zoals het aanleveren van foto's als verlengstuk van de webwinkel en social media van retailers. Op dit gebied zijn we erg ver en we blijven altijd in ontwikkeling.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Jack & Jones?

“Op 1 september lanceren we een nieuw logo. Van een rood logo stappen we over naar een blauw logo, we willen veel meer denim uitstralen, dat de basis is van het merk. Voor nu verwachten we veel van de juniorlijn, we hoorden tijdens Sunday School alleen al dat er veel behoefte is aan vernieuwing, minder kinderlijke kinderkleding en dus naar een stoere afspiegeling van een volwassen merk. Dat gat in het aanbod vullen we op.”