Jongeren besteden kwart van kledingbudget aan luxe sneakers

AMSTERDAM, 21 augustus 2019 10:04 | Cintha Rood

Een fancy paar sneakers blijkt van groot belang voor jongeren tussen de 16 en 30 jaar, aldus onderzoek door de website Winkelstraat.nl.

Voor het onderzoek werden 100.000 transacties geanalyseerd die via deze online marktplaats hebben plaatsgevonden. De transacties waren verdeeld tussen meer dan 250 winkels en merken die verkopen via de website.

Gemiddeld besteden jongeren 230 euro per luxe paar sneakers, maar blijkbaar zijn bedragen zoals 750 euro of 1000 euro ook geen uitzonderingen meer. Gemiddeld koopt deze doelgroep 1,7 paar luxe gympen per jaar. Hier gaat het om consumenten die jaarlijks tussen de 1 en 4 tot 5 paar kopen. Het populairste (sneaker)merk dat via het platform wordt aangeschaft is, met stip op één, Alexander McQueen. Mason Garments en Filling Pieces zijn goed scorende Nederlandse merken.

Joost van der Veer, CEO en mede-operichter van Winkelstraat.nl, zegt hierover in het persbericht: “Jongeren nemen steeds meer het voortouw in het uitgavenpatroon in Nederland als het aankomt op fashion. We zien deze trend al jarenlang bij Winkelstraat.nl, waar zestien- tot dertigjarigen met veel plezier grote bedragen uitgeven aan luxe sneakers. Dit biedt kansen voor gevestigde namen én opkomende Nederlandse labels.”