Nieuw UV-werend kindermodemerk: Juja

AMSTERDAM, 28 juni 2019 09:09 | Cintha Rood

Tijdens Sundayschool introduceert Jan Willem van der Sterre zijn gloednieuwe UV-werende kindemodemerk Juja. Bengels kreeg alvast een sneak peak en sprak met Van der Sterre over zijn eerste eigen merk.

Tot nu toe was je vooral vooral bekend als importeur van UV-werende modemerken en van de webshop uv-fashions.nl. Waarom een eigen merk erbij?

“Omdat het hoog tijd is voor een eigen UV-merk. Ik zit nu acht jaar in de UV-handel en ik was alleen maar bezig om andere merken groter te maken. Dat maakt je als snel groeiend nichebedrijf kwetsbaar op lange termijn. Na zo'n lange tijd ken ik de markt als m'n broekzak: ik weet wat consumenten leuk vinden en heb daar heel veel data over verzameld. Het leek me daarom een logische stap om te kijken naar een eigen merk. We hebben voor Juja de jarenlange verkoopdata gebruikt om de collectie samen te stellen en we zijn uitgekomen op een commercieel sterke eerste collectie. In maart van dit jaar heb ik een team van professionals samengesteld om mij te helpen en de eerste fotoshoot is net achter de rug. Dat was hard werken, maar we zijn helemaal klaar voor Sundayschool.”

Wat zijn de unique selling points van Juja?

“Kwaliteit, pasvorm, duurzaamheid, circulair en NOOS zijn de kern-USP's. Juja is het eerste UV-werende kindermodemerk dat is gemaakt van gerecycled plastic. Ik heb twee kinderen en ik zie wat we als gezin weggooien. Daarom hebben we besloten dat we een circulair product moesten neerzetten. In samenwerking met een garenproducent maken we gebruik van garen die bestaan uit ocean plastic [zwerfplastic uit zee, -red.] petflessen. UV-kleding bestaat doorgaans voor 80 tot 85 procent uit polyester, een stof die je kunt kunt recyclen. Verder is het ons gelukt om de stoffen te voorzien van permanente UV-bescherming. De kleding blijft dus beschermen tegen straling, ook na een een onbeperkt aantal wasbeurten. En dat is zeker niet bij alle UV-werende kleding het geval.”

Hoe ziet de eerste collectie eruit?

“Het is een relatief kleine collectie geworden met 16 items, maar wel eentje waarvan we geloven dat'ie aanslaat, gezien de verkoopdata waarop we de items hebben gebaseerd. De collectie is basic en klassiek en gericht op de massa met kleuren zoals navy, roze en een strepenprint. Die doen het altijd goed. Qua stijlen hebben we UV-pakjes voor de leeftijd 0 tot en met 3 jaar, met twee modellen met korte en een model met lange mouwen en dat voor zowel jongens als voor meisjes. Datzelfde geldt voor de shirts, we hebben drie jongensmodellen en drie meisjesmodellen. En voor zowel jongens als meisjes is er een setje bestaand uit een broekje en een shirt met korte mouwen. Ten slotte hebben we een petje in twee maten in de kleuren roze en wit voor kleintjes van 0 tot 18 maanden en van 18 tot 36 maanden. Die kleuren verkopen goed, dus ook daarin hebben we veilig gekozen. Het allerleukste aan de collectie is ons Juja-flesje dat je terugvindt op elk Juja-item. We wilden herkenbaarheid van het merk creëren en dat is meer dan gelukt. ”

Wat voor plannen heb je met Juja?

“Juja gaat een wereldspeler worden. In de toekomst gaan we de UV-collectie voor kids verder uitbreiden en zullen we UV-items voor volwassenen, zoals bikini's en shorts, introduceren. Maar voor nu is de introductie tijdens Sundayschool het startschot, eentje waar we ontzettend blij mee zijn. Mijn kinderen Julia en James, waar ook het merk naar is vernoemd, maakten deel uit van de fotoshoot voor Juja. Toen ik tijdens de shoot naar het geheel keek, had ik echt het gevoel dat ik het bij het goede eind heb met Juja. Alles bij elkaar is het zo'n mooie look & feel, voor nu ben ik al heel tevreden.”


Juja is te bezoeken tijdens Sundayschool op standnummer NF.02. Het is ook mogelijk om een afspraak te plannen met het agentschap House of Sisters of in de showroom in Schiedam via 010-2264801..