Nieuw babylabel Binki lanceert collectie met unieke sluiting

AMSTERDAM, 3 augustus 2018 09:29 | Cintha Rood

Het nieuwe babykledingmerk Binki ligt sinds kort in de winkels. De eerste collectie valt op door de innovatieve sluiting. Bengels sprak met oprichter Yvette Ramakers.

Hoe is Binki ontstaan?

“Ik kom helemaal niet uit de kindermode, maar uit de vastgoedwereld. Maar ik wilde iets positiefs bijdragen aan de wereld, mensen blij maken. Daarom heb ik m'n baan opgezegd en heb ik al m'n opties en ideeën doorgenomen. Toen ik zwanger was van de tweede kind kwam het idee van een duurzaam babymerk op. Als consument vond ik het moeilijk om te zien of een merk duurzaam was, dat was best een zoektocht. Dat resulteerde in Binki; een duurzaam babymerk waarbij direct te zien is dat het om duurzaam gaat. Waar je normaal op een tag een maat en merk ziet, zie  je bij Binki dat de kleding door volwassenen, onder goede omstandigheden en GOTS-gecertificeerd met biologisch katoen is gemaakt.”

 

De eerste collectie is begin juni in de winkels verschenen, wat waren de reacties?

“Positief, want Binki is niet alleen duurzaam, ik maak ook gebruik van een unieke sluiting. In plaats van drukkers, ritsen of klittenband heb ik een stof verwerkt die je op elkaar legt, en op basis van microvezels en wrijving sluit. Dat zou je het beste als stil klittenband kunnen omschrijven. Het materiaal bestaat al langer maar wordt nog niet op deze manier gebruikt. Het is lastig uitleggen, mensen kunnen het 't beste zelf ervaren. Veel mensen waren gelijk al enthousiast, anderen kijken de kat uit de boom: het is een heel nieuw concept en nog nooit gebruikt voor kleding. Dat is soms even wennen.”

 

Waarom deze sluiting?

“Ik kwam het online tegen in een andere toepassing. Daarop heb ik degene die het ontwikkelde opgespoord en toen ben ik aan de collectie begonnen. Binnenkort gaan we de stof apart lanceren zodat aanverwante producten ermee kunnen worden geproduceerd. De sluiting kan in van alles gebruikt worden, overal waar je klittenband zou kunnen gebruiken. Voor babykleding is dat helemaal ideaal: het voelt zacht aan en het maakt geen geluid. Bij het sluiten en openen van bijvoorbeeld een inbakerdoek of slaapzakje wordt een kindje niet wakker. En het kost ook niet veel kracht, zoals bij sommige drukkertjes het geval is. Dat is handig bij overslagrompers of boxpakjes.”

 

Hoe ziet de eerste collectie eruit?

“Een redelijk unisex collectie in neutraal grijs, gebroken wit en lilagrijs. We hebben twee effen stoffen en een print met een pinguïn. We wilden een beknopte maar complete eerste collectie neerzetten. Deze bestaat uit rompers met korte en lange mouw, shirts met lange en korte mouw, sjaaltje, broekjes en boxpakjes.”

 

En hoe zie je de toekomst voor Binki?

“We gaan zeker uitbreiden wat betreft kleuren en soorten kleding. Wellicht ook wat betreft de maten, nu bestaat de matenreeks uit 50-56, 62-68 en 74-80. Daar komen wat meer kleinere en grotere maten bij.  Binki ligt al bij een aantal retailers, dat zijn vooral de mooie, kleinere zelfstandige retailers en webshops. We willen dat zeker uitbreiden, daar staan we absoluut voor open. Binki past bij een assortiment waarbij klanten geïnteresseerd zijn in nieuwe, duurzame producten. Een representatief verkooppunt waarbij klanten echt kunnen zien en voelen hoe Binki werkt.”