Nieuw label: Boro Mini

AMSTERDAM, 21 september 2018 15:57 | Cintha Rood

Het Nederlandse babylabel Boro Mini is na een intensief voortraject sinds dit jaar te koop. Boro Mini valt op door het duurzame en sociale productieproces. Bengels sprak met Marte Haverkamp, verantwoordelijk voor de marketing van het label. 'We denken niet in seizoenen, dat vinden we niet duurzaam'

Hoe lang bestaat Boro Mini nu?

 “Oprichters Lotje en Celia zijn al iets meer dan twee jaar bezig geweest om alles van de grond te krijgen. Boro Mini is duurzaam en sociaal, dus alles gaat twee keer zo langzaam.”

Over welke aspecten heb je het dan?

“Celia heeft alle ontwerpen gemaakt en alle recepten van de natuurlijke pigmenten die we gebruiken om de kleding te verven en dat is een ingewikkeld, langdurig traject geweest. Je kunt bijvoorbeeld testen op een lapje van 20 bij 20 centimeter, maar dat omzetten naar een grote lap stof, daar zijn veel testen voor nodig. Ze hebben aan het begin van het proces subsidie aangevraagd bij diverse stichtingen, want het idee was een sociaal traject op te zetten voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt. Een sociale werkplaats met een commerciële instelling, waar uiteindelijk een supermooi en -fijn product uitrolt. Dat had veel voeten in de aarde, zoiets start je niet zomaar. Vanuit de gemeente Amsterdam kregen ze uiteindelijk subsidie voor een pilot. Het doel is dat iedereen die in onze werkplaats terechtkomt doorstroomt naar een betaalde baan.”

En hoe gaat dat nu, twee jaar later?

“Er zijn nu al twee mensen doorgestroomd, eentje is hoofddocent natuurlijk verven bij ons, een ander geeft alle nieuwe mensen naailes. We hebben geen plek om iedereen aan te nemen, maar we waren op zoek naar mensen op de vloer om anderen aan te sturen. En eerlijk is eerlijk; deze twee waren echt heel goed. Voor anderen zijn we op zoek naar een passende werkgever of een geschikte opleiding. Dat kost ontzettend veel tijd, maar het is fantastisch als het lukt. De gemeente is in ieder geval heel blij, de pilot is voorbij en we zijn anderhalf jaar verder maar het doorstromen lukt goed. Dat is voor alle partijen heel fijn.”

Wat kun je vertellen over de collecties?

“Voorlopig houden we het bij de eerste collectie die in januari is gelanceerd. We gaan niet zoals het gros in de mode-industrie in seizoenen denken. Dat vinden we niet duurzaam. Door het ontwikkelen van het bedrijf en bedenken van pigmentrecepten zullen er uiteindelijk wel nieuwe items komen,  het idee is om op de lange termijn af en toe limited editions te maken in samenwerking met bekende ontwerpers. Daar komt dan een beperkte oplage van. Dat is voor nu nog even toekomstmuziek. Eerst willen we ervoor zorgen dat alles wat we nu hebben opgezet goed loopt voordat we allerlei nieuwe, leuke dingen bedenken.”

Hoe wordt er gereageerd op Boro Mini?

“Twee jaar geleden stonden we op Kleine Fabriek. We hadden nog geen product, en stonden er alleen nog met onze plannen. Tijdens een demo gingen we live verven, dat was alleen om te kijken of het concept aansloeg. Je ziet nu allerlei terugroepacties door schadelijke verfstoffen waar kinderen een lichamelijk reactie op krijgen, dus het thema is vrij actueel. Retailers waren superenthousiast, vooral inkopers uit het buitenland. Nederland snapte het toen nog niet zo, maar  Duitsers waren bijvoorbeeld razend enthousiast. Tijdens de afgelopen editie van Showup hadden we wel producten om te laten zien en waren ook Nederlandse bezoekers erg geïnteresseerd. Een Belgische concept store heeft ons als eerste ingekocht en er is al interesse uit Spanje.”

Bij wat voor soort winkels zie je Boro Mini liggen?

“We gaan binnenkort leveren aan Workshop Gezellig, een winkel in Amsterdam. En de webshops ilovespeelgoed.nl en leiff.nl verkopen Boro Mini binnenkort. Ons label past bij shops die zich richten op duurzaamheid en bij concept stores waar je meerdere soorten kinderproducten kunt kopen. Ons verhaal past daarnaast goed bij duurzame verkooppunten, waar fair trade en biologisch een hoofdrol spelen.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“We willen dat onze webshop meer aandacht krijgt. Over een paar weken zijn we aanwezig tijdens  Denim Days, we werken veel met indigo en dat sluit goed aan bij denim. In januari gaan we naar Maison et Object in Parijs. In oktober hebben we een bloggersevent georganiseerd, hier zullen bloggers het maakproces ervaren. Wat we maken is niet uniek, maar de manier waarom we het maken wel. Zoiets moet je met je eigen ogen zien, daarom demonstreerden we het tijdens Showup. Hopelijk geven dit soort events Boro Mini een boost.|