Qboo maakt 'fun furniture' voor de kinderkamer [interview]

AMSTERDAM, 1 maart 2018 09:36 | Cintha Rood

Het nieuwe kindermeubilairmerk Qboo is afgelopen week tijdens de Negenmaandenbeurs voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. Bengels sprak met mede-oprichter Ruben Wurms.

De q staat voor quality en boo staat voor de Engelse troetelnaam boo of schatje. Daarmee doelen eigenaren Ruben Wurms en Jan Dirk Porsius op de kleine schatjes waarvoor het fantasierijke en multifunctionele meubilair van Qboo bedoeld is. Hun zogenaamde fun furniture ziet eruit als speelobjecten zoals een raket of een jeep, maar zijn óók opruimers voor spullen en kledingstukken.

Hoe is qboo ontstaan?

“Zelf ben ik al jaren als interieurbouwer en daardoor vaak bezig met kindermeubelen, Jan Dirk is ontwerper van beroep. Een aantal jaar geleden kwamen we elkaar tegen en het klikte gelijk. Ik was al een tijd bezig met het ontwerpen van de perfecte high chair voor kinderen, maar ik vond nooit de juiste mensen om mijn doel te realiseren. Totdat ik Jan Dirk ontmoette. We merkten dat de productie van zo'n hoge stoel lastig is. Jan Dirk had net heel vernieuwende ontwerpen van kasten gemaakt, die konden we met onze gezamenlijke kennis veel makkelijker in productie brengen. Zo geschiedde. De productie van de stoel hebben we voorlopig op de langere termijn geschoven.”

Hoe beviel de introductie op de Negenmaandenbeurs?

“Twee maanden geleden besloten we dat we op de beurs wilden staan, terwijl we alleen nog maar ontwerpen hadden. Daarnaast moesten we zaken zoals de mediacampagne, de teksten en de stand nog worden ontworpen. Terugkijkend ging het goed, omdat we heel goed weten waarmee we bezig zijn. Maar om alles voor elkaar te krijgen was a hell of a job. Want je kunt wel een leuk meubel ontwerpen, ze moeten goed in elkaar zitten en bij de consument komen te liggen voor een redelijke prijs. Met Qboo maken we gebruik van unieke materialen, dus dat was lastig. Bovendien wil je zo veel mogelijk mensen bereiken. Dat is allemaal aardig gelukt, al zeg ik het zelf.”

Wat waren de reacties?

“Die waren bizar; iedereen was vol lof en het publiek stond met hun mond vol tanden. De stand was mooi en de meubels vonden ze te gek. De mensen zagen allereerst een koets, een brandweerauto of een jeep, maar als ik vertelde dat het kasten waren waren ze ontzettend verbaasd.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Qboo?

“We hebben nu een webwinkel, maar we weten dat onze meubilair geen kleine spullen zijn voor een paar euro. Consumenten willen de spullen in handen hebben voordat ze het kopen. Het komt erop neer dat we in winkels willen terechtkomen. Misschien in webwinkels, maar ook in fysieke winkels. Er zijn al een paar aanbiedingen geweest, maar we willen niet één kastje neerzetten; dat moeten echt meerdere producten bij elkaar zijn. Misschien het idee van een shop-in-shop, zolang het maar een complete Qboo belevenis wordt. Uiteindelijk gaat dat ook wel gebeuren, voor nu is het een kwestie van een strategie bepalen.”