SundaySchool #3: Wat vonden merken en kindermoderetailers [reportage]

AMSTERDAM, 18 januari 2019 09:00 | Tessa van Glabbeek

Afgelopen weekend was het alweer tijd voor de derde editie van SundaySchool. Dit keer werd de Fabrique in Utrecht omgetoverd tot een Winter Wonderland, compleet met een gang vol twinkelende lichtjes en een levensgrote snow globe. Wat vonden merken en kindermoderetailers van de beurs?

Er staat een ijsbeer voor de ingang van de Fabrique in Utrecht, opnieuw de locatie voor alweer de derde editie van SundaySchool. Op weg naar de ingang zijn winterse sneeuwstormgeluiden te horen en er staan vuurtonnen die voor wat extra warmte zorgen. Deze derde editie is koud, maar dat sluit perfect aan op het thema van de beurs: Winter Wonderland. Om de beurs te betreden moeten de bezoekers eerst door een lange gang, gevuld met twinkelende lichtjes. Aan de andere kant van de gang start de beurs.

De ochtend is erg druk. Zo merkt ook Faisca Gugelot van FG Modeagenturen op: “Ik heb nauwelijks tijd gehad om te eten of te plassen”, lacht ze. Het modeagentuur staat met verschillende merken op de beurs, onder andere Pop Cutie, Ammehoela, Mimi & Lula, Piñata Pum en Rosajou. Gugelot: “Afgelopen december ben ik met Mimi & Lula gestart, eigenlijk omdat veel klanten vroegen naar een haaraccessoiremerk. Het is echt heel succesvol, er zijn klanten die al binnen een week bijbestellen.”

De tekst loopt door onder de foto.

sunday school jan 2019 (3)

Kauwgumballenautomaat

De eyecatcher van de stand is een grote kauwgomballenautomaat, gevuld met accessoires van Pop Cutie: “Die is ook beschikbaar om in de winkel te plaatsen. De kleine variant is gevuld met accessoires van €9,95 en de grote heeft items van €17,95. De klant betaalt bij de kassa, krijgt een muntje en kan er dan een verrassing uithalen.”

Gerichter naar de beurs

Elena van Doedels Kindermode is dit seizoen voor de tweede keer op SundaySchool. De vorige editie was ze aanwezig zonder dat ze wist waar ze een winkel zou hebben, maar vanaf december heeft ze nu haar eigen kindermodezaak in Soest: “Nu kon ik veel gerichter naar de beurs. Ik wilde al twintig jaar mijn eigen kinderkledingwinkel en nu is het eindelijk zo ver. SundaySchool vind ik ook deze editie weer heel leuk. Vorige editie was er meer een festivalgevoel, dit keer is het echt een beurs.” Het enige nadeel voor Elena is de locatie: “Ik moest enorm zoeken, het is echt een doolhof. Maar iedereen beleeft dat anders.”

De tekst loopt door onder de foto.

sunday school jan 2019 (7)

De toiletjuffrouwen waren ook weer van de partij: "Uw plassie is onze passie"

Vroeg beginnen

De locatie is voor Marieke Noorlander van Style Labels (van de merken Quapi en Lev), juist een pluspunt: “Ik verdwaal nog steeds, maar dat vind ik juist leuk. Ik hou ook niet van een Ikea-setting waar de pijlen op de grond staan. Andere mensen vinden juist dat weer prettig.” Noorlander is tevreden over SundaySchool: “We hebben een drukke stand gehad en goede reacties op allebei de merken. Je merkt wel dat het nu (na de modeshow red.) een beetje stilvalt. De meeste mensen beginnen vroeg en zijn op een gegeven moment klaar.”

Wie ook al vroeg in de auto zat die ochtend, was Marijke van den Elshout van Dijk36 kinderkleding in Raamsdonksveer. “Misschien dat we komende editie wel wat later gaan, het was in sommige stands zo druk. Maar SundaySchool blijft een must om naartoe te gaan. De sfeer, de kids die rondlopen, en we komen altijd wel met iets nieuws thuis. Dit keer waren we erg enthousiast over het nieuwe merk van Vingino: Raizzed. Dat soort labels spelen heel erg bij de tieners.”

De tekst loopt door onder de foto.

sunday school jan 2019 (6)

Energie

Het nieuwe label Raizzed stond dit seizoen voor het eerst op SundaySchool, vlak na de lancering van het merk. De eerste keer bevalt goed, zo vertelt Tess Wilson van het merk: “Toen we open gingen, stroomde het gelijk binnen. We waren eigenlijk van plan om meteen orders te schrijven maar daar hebben we geen tijd voor gehad. Veel mensen hadden Raizzed ook al in Bengels gezien, dat was ook top.” De stand van Raizzed valt goed op, de merknaam hangt in ledverlichting in het midden van de stand, omringt door de collectie. “We wisten van tevoren al dat dit merk zou gaan aanslaan op de markt, en dat blijkt nu na deze dag ook. Ik krijg er heel veel energie van!”

De komende editie van SundaySchool staat gepland voor 30 juni 2019.

sunday school jan 2019 (1)