Sunny day op SundaySchool: ‘Alsof je op een festival bent’ [reportage]

Utrecht, 6 juli 2018 15:25 | Tessa van Glabbeek

De tweede editie van SundaySchool zit er weer op, zondag 1 juli was de Fabrique in Utrecht locatie voor de kindermodebeurs. Het mooie weer, de foodtrucks en de dj’s zouden je bijna laten denken dat je op een festival rondloopt. Wat vonden merken, bezoekers en de organisatie van de beurs? “Door samen te werken kunnen we de kindermode nieuw leven in blazen.”

Evenementenlocatie De Fabrique is op 1 juli opnieuw omgetoverd tot een inspirerende kindermodebeurs. Het is warm, wat bijdraagt aan het festivalthema dat SundaySchool voor dit seizoen had bedacht. Ondanks de warmte is het erg druk en zit de sfeer er goed in. In het buitengedeelte, waar ook de foodtrucks staan en artiesten rondlopen, genieten mensen van het zonnetje met een drankje in hun hand. De sfeer is relaxed en erg positief.

Impulsaankopen

Ook Miranda Vette van kindermodewinkel Bij Broer en Zus staat met een drankje aan een tafel op de binnenplaats: “We lopen hier al een poosje maar hebben nog niet de helft gehad”,  lacht ze. “De locatie is echt super, het geeft direct een bepaalde sfeer aan de beurs. Het is leuk en groots opgezet en ook de modeshow was heel leuk.”

Miranda Vette wijst naar de uitgang van Loods 7 waar de stand van FG modeagenturen staat met onder andere de merken Pop Cutie, Klick-!t en The Harbour Kids “Dit stukje vond ik heel leuk. Er lagen veel impulsaankopen, en als je die zelf doet, doet een klant die ook bij jou.”

Tekst loopt door onder de foto.

Sunday School zomer 2018

Enthousiaste reacties

Rob de Vos, mede-oprichter van SundaySchool vertelt over het succes van deze tweede editie: “Ik had gehoopt dat het zou zijn wat het is geworden. Mijn doel was dat mensen blijer weggingen dan dat ze kwamen, en dat is gelukt. Ik heb zo veel telefoontjes, whatsappjes en mails gehad van mensen die zeggen dat ze enorm enthousiast zijn.”

De weergoden zijn goed gestemd tijdens de beursdag. Het zonnetje schijnt en er staat een lekker, fris windje op de binnenplaats. Er worden stukken watermeloen op stokjes uitgedeeld en richting het einde van de middag delen de medewerkers ook waterijsjes uit. Het festivalgevoel zit er goed in. Ondanks de hitte is het erg druk op SundaySchool.

 ‘We hebben al afspraken staan’

Ook Marjoleine Bakker van Studio Maison valt dit op: “Het was in de ochtend wel drukker, maar ook ’s middags is het nog niet stilgevallen.” Studio Maison zit op de hoek van Loods 6, precies op de route naar de modeshow. Bakker: “Dat kan ook bijdragen aan de drukte, ik zit op een heel gunstige plek, zo op het hoekje. Tijdens de modeshow viel het wel even stil, maar daarna werd het weer drukker. Er zijn al een aantal mensen die erg enthousiast waren over onze collectie, die feestelijk en stijlvol is. We hebben al enkele afspraken met mensen die naar de showroom komen, dus voor ons was het erg succesvol.”

Ook Rob de Vos was het goede weer niet ontgaan: “Er zijn mensen die de beurs hebben overgeslagen vanwege het weer. Die winkels adviseer ik om hun zaak te verkopen. Je hoort op een beurs te zijn en wij mogen winkeliers daar ook best op aanspreken. We hebben expres rekening gehouden met de vakantieperiode, merken hebben er extra energie in gestoken om de collecties op tijd te krijgen. We doen allemaal ons best om elkaar te helpen, en door samen te werken kunnen we de kindermode nieuw leven in blazen.

Concurrentie

Het speelveld is vrij voor SundaySchool, de zomereditie van Just Kidz ging deze zomer niet door waardoor er minder concurrentie is. Babylabel Jollein staat dit keer voor het eerst op SundaySchool, zo vertelt Rianne Ramaker: “Vorig seizoen stonden we op Just Kidz, die beurs was een stuk rustiger. De sfeer is totaal anders. SundaySchool is heel succesvol geweest voor ons. We hebben veel toekomstige klanten en ook de kledinglijn, die we nu voor de tweede keer uitbrengen, wordt goed ontvangen. Volgend seizoen staan we zeker weer op SundaySchool.”

Tekst loopt door onder de foto.

Sunday School zomer 2018

Trends en inspiratie opdoen

Wie er volgend seizoen ook weer bij is, is Dorien Hamelink, van kindermodewinkel Nextdoor Kidswear in Dronten: “Het voelt alsof we op een festival zijn, er hangt een heel ontspannen sfeer. We zijn hier voornamelijk om eens goed te kijken naar wat alle merken te bieden hebben en inspiratie op te doen. Frankie & Liberty is één van mijn favorieten, die vind ik al heel lang erg goed, we verkopen dat merk ook fantastisch in de winkel” Hamelink heeft ook al trends gespot, lachend vertelt ze: “Niet eens per se alleen bij de merkenmaar we zien ontzettend veel panterprint, ook bij alle bezoekers.” 

Duidelijke aanduiding hallen met beursboekje

De enige kritiek die we vorige editie in de wandelgangen opvingen, was de onduidelijke aanduiding van de hallen. Rob de Vos was het destijds eens met die kritiek, en vertelde aan Bengels dat dat een duidelijk verbeterpunt was voor de volgende editie.

Tekst loopt door onder de foto.

Sunday School zomer 2018

Daar heeft hij zich aan gehouden: dit keer liggen er bij de ingang ‘Bengels goes SundaySchool’-beursboekjes, waarin ook een plattegrond zit. Bezoekers lopen rond met de boekjes in handen en hebben geen problemen meer met de kleine gangetjes die in hoekjes verstopt zitten.

'Klanten lopen ook allemaal heel blij rond’

Ook Noeser zit verstopt in zo’n hoekje. Achteraan in de Smederij zit het merk in een afgesloten “hokje”. De medewerkers lopen af en toe naar buiten, en ook een groot spandoek benadrukt dat Noeser verstopt zit, zodat je het niet kunt missen.

Annuska Toebast-Wensink van Noeser is erg enthousiast over SundaySchool: “Het heeft een mooie sfeer, is goed opgebouwd en het is echt een klein feestje. Klanten lopen ook allemaal heel blij rond. Voor ons is het ook heel succesvol geweest tot nu toe. De klanten en leads die we wilden zien, zijn geweest.”

De inrichting van de stand van het merk past ook goed binnen het concept, vertelt Toebast-Wensink: “Kleine dingen zoals de grasmat passen toevallig ook heel goed bij onze nieuwe collectie. Deze heet ‘Botanical Burst’ en heeft veel bloemen en strepen.”

Komende editie: anders, verrassend en inspirerend

De komende editie staat gepland op 13 januari 2019, het thema blijft nog even geheim. Rob de Vos: “Het wordt wel weer anders dan dit keer, maar blijft verrassend en inspirerend. De bedoeling is dat de herfst-winterbeurs ook weer net zo goed aansluit op het seizoen als deze editie dat deed. Voorlopig blijven we op deze locatie, het zijn inspirerende ruimtes en we hebben letterlijk en figuurlijk nog ruimte om uit te breiden. Er zijn al verschillende, ook internationale, merken die interesse hebben getoond voor onze beurs. We willen de beurs alleen niet opblazen, dus we hebben twee criteria; het merk moet óf vernieuwend zijn, óf het moet een groot, internationaal merk zijn dat ook weer klanten meeneemt.”

De komende edities zijn op 13 januari en op 30 juni 2019, zet ze vast in je agenda!

 

Sunday School zomer 2018