Trend: groen & hip

AMSTERDAM, 14 juni 2019 16:23 | Cintha Rood

Van een randje biologisch katoen of een eenmalige donatie aan een goed doel kijkt geen consument of retailer meer op. Een echte duurzame of sociaal verantwoorde collectie is authentiek en betrokken. Bengels zette een paar opvallende, actuele samenwerkingen en lanceringen op een rijtje.

Clarks x National Geographic

Schoenenmerk Clarks kondigde onlangs een exclusieve kindercollectie aan met de dierenfoto's van Joel Sartore als inspiratiebron. Sartore fotografeerde diverse dieren voor National Geographics Photo Ark: een project met als doen elk dierensoort vast te leggen op de camera. De prints van de Clarks collectie zijn geïnspireerd op het kleurrijke uiterlijk van onder andere kameleons en kikkers en de schoenen zijn gemaakt van 100 procent gerecyclede plastic flessen. Met de hashtag #savetogether proberen Clarks en National Geographic meer aandacht voor hun zaak – én collectie – te genereren.

 Clarks National Geographic

Bear & Mees x Freek Vonk

Het gloednieuwe Nederlandse kinderschoenenmerk Bear & Mees is niet alleen compleet veganistisch geproduceerd, sinds dit voorjaar zet het merk zich ook in om geld op te halen voor de stichting van Freek Vonk: stichting No Wildlife Crime (NWC). Bear & Mees doneert een deel van de opbrengst van de verkoop van hun shark sneakers aan de het door NWC gekozen project: Stichting Shark Stewards. Met behulp van onder andere de hashtag #haaitjevoorkarweitje wil Bear & Mees kinderen activeren en motiveren om een bijdrage te leveren aan deze stichting door heitjes voor karweitjes te doen, lege PET-flessen in te ruilen of bijvoorbeeld een sponsorloop te organiseren. Voor iedere 100 euro die wordt gehaald adopteren Bear & Mees en NWC samen een haai om ze te beschermen tegen stroperij.

BearMees Freek Vonk 2

BearMees Freek Vonk 1

Hema goes bio(plastic)

Eind mei van dit jaar kondigde Hema een nieuwe collectie van bioplastic strandartikelen aan. De collectie bestaat uit een emmer, een schep en een vrachtwagen. Bioplastic bestaat grotendeels uit ethanol dat uit suikerriet wordt gehaald. Het is duurzamer dan regulier plastic omdat het van hernieuwbaar materiaal wordt gemaakt en de uitstoot van Co2 hierdoor wordt verlaagd.Beeld: Hema

Hema biospeelgoed

Lilliputiens genderneutraal

Omdat, aldus kinderspeelgoed en -accessoiremerk Lilliputiens met poppen spelen onder andere het

empathisch vermogen stimuleert en emoties helpt ontwikkelen, maar we ook in een maatschappij leven waar steeds vaker vragen worden gesteld bij de gangbare jongens-meisjesstereotypen, ontwikkelde het merk onlangs drie genderneutrale poppen. Deze drie poppen heten Alex, Noa en Lou en hebben volgens Lilliputiens een uiterlijk dat zowel poppenvaders als -moeders aanspreekt.

Lilliputiens

Decodeco: milieuvriendelijke muurstickers

Kinderlifestylemerk Decodeco heeft een milieuvriendelijk alternatief voor plastic muurstickers ontwikkeld. Deze onlangs geïntroduceerde folie is gemaakt is makkelijk aan te brengen en te verwijderen, plasticvrij en helemaal recyclebaar. De gebruikte inkt is helder van kleur en bevatten geen HAP’s, wat inhoudt dat er geen uitstoot van schadelijke stoffen plaatsvindt. De producten hebben gecertificeerde keurmerken en zijn goedgekeurd voor gebruik in ziekenhuizen.

Decodeco

Klimaatneutrale kalenders van Nuukk

Het Berlijnse (kids) home label Nuukk ontwikkelde en illustreerde twee gloednieuwe verjaardagskalenders: geprint op gerecycled papier en met organische inkt compleet klimaatneutraal geproduceerd.

 Nuukk

Fabelab: schudden met mais

De collecties van het Deense baby- en kindermodemerk Fabelab bestaat grotendeels uit 100 procent Gots gecertificeerd biologisch katoen, ook de vulling bestaat deels uit dit materiaal. Om nog een stapje groener te gaan is ervoor gekozen om de zachte rammelaars in de Fabelab collecties te vullen met mais. Dit is volgens het merk de meest natuurlijke optie. Verder is Fabelab overgestapt op biologisch afbreekbare verpakkingen en proberen ze onder andere door de DIY Minimakers sets hun afvalberg te verkleinen.

Fabelab

Bijen & Blue Barn Jeans

Bijensterfte is een hot topic, eentje waar het nieuwe Nederlandse kidslabel Blue Barn Jeans zich graag voor inzet. Zo is er in samenwerking met kinderen een heuse bijenprint ontwikkeld voor de komende wintercollectie, een deel van de opbrengst hiervan gaat naar een lokaal doel dat bijen onderhoudt en beschermt. Consumenten die een kledingstuk kopen krijgen bovendien een zakje bloemenzaad cadeau, voor een bijvriendelijke omgeving.

Blue Barn