Urbanmoms.nl: 'Mijn blog is onderscheidend omdat ík erachter zit'

AMSTERDAM, 28 november 2018 08:37 | Cintha Rood

Mommy blog Urbanmoms.nl ging vijf jaar geleden online. Het werd daarom tijd voor een nieuwe look & feel. Oprichter Esther Buitendijk over het jubileum van haar blog: 'Het is na vijf jaar een platform geworden dat me de gelegenheid gaf om met mijn bedrijf te starten.'

Op welke manier heb je je blog vernieuwd?

“Na vijf jaar was vooral de vormgeving toe aan opfrissing. Het design was nog zoals het vijf jaar geleden werd gepresenteerd: clean en op content gefocust. Voor die tijd viel dat erg op. Nu is het onder andere makkelijker geworden om door te klikken en door het menu te scrollen. We hebben goed gekeken hoe we volgers kunnen helpen om de content te vinden die ze zoeken. Net zoals vijf jaar geleden blijft de focus heel erg op de content.”

Welke verandering ben je het meest tevreden over?

“De frisse uitstraling, die is helemaal van deze tijd. De kleur van het logo is opgefrist en warmer gemaakt. Het lijnenspel in het logo staat voor hoe ik werk: ik leg verbindingen en breng mensen met elkaar in contact. Ik spreek mensen aan door relevante content en koppel ze onder andere door evenementen die we organiseren waarmee we volgers, merken, andere mom bloggers en retailers met elkaar in contact brengen.”

Hoe blijf je je na vijf jaar onderscheiden van andere bloggers?

“De markt van mom bloggers heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen vijf jaar. Het is leuk om te zien dat heel veel meiden het heel goed doen met hun blog. Mijn blog is onderscheidend omdat ik erachter zit, dat maak het uniek. Ik heb niet de ambitie om van mijn blog mijn core business te maken, mijn verdienmodel zit in mijn creatief bureau Van Damm. Urbanmoms.nl is een beleving op zich, een verlengstuk van mijn leven. Volgers voelen zich aangesproken tot de inspiratie die ik bied.”

Hoe zie je de toekomst van Urbanmoms.nl?

“Mijn blog groeit met me mee, het is na vijf jaar een platform geworden dat me de gelegenheid gaf om met mijn bedrijf te starten. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om heel groot te worden. Dat zie ik dan ook niet snel gebeuren. Door niche te blijven kan ik heel goed kiezen wat ik wel en niet publiceer, dat zal altijd belangrijk blijven. Omdat ik ook vijf jaar ouder ben schrijf ik de baby-artikelen bijvoorbeeld niet meer zelf, dat nieuws wordt door gastredacteuren gedaan. Ik voel me dan ook meer ondernemer dan blogger en zal dat businessdeel meer ruimte geven op de blog onder de kop Work Life. Mijn persoonlijke interesse gaat uit naar ondernemerschap, daar wil de komende tijd veel tips en inspiratie over delen.”