WFC Just Kidz: rustig maar toegankelijk en licht [reportage]

AMSTERDAM, 31 januari 2018 14:04 | Tessa van Glabbeek

Sinds het verdwijnen van de Kleine Fabriek komt de ene na de andere kindermodebeurs om de hoek kijken. Een van die beurzen is WFC Just Kidz, georganiseerd door Ruben Worms en Mike Cats in het World Fashion Centre (WFC). Hoe beviel deze nieuwe beurs en is hij te vergelijken met Sunday School?

Op de tweede verdieping in het WFC in Amsterdam ging zondagochtend 28 januari 2018 de kindermodebeurs WFC Just Kidz van start. De binnenkomst is sfeervol, met een koffiebar en een zitje. Aan weerszijden grote beurshallen, met een duidelijke route en nummering van stands. De stands zijn laag, waardoor de ruimte heel groot en licht is.

Nieuw product

De verlichting valt ook Yvette Ramakers op, van het nieuwe kinderkledingmerk Binki: “Het is ontzettend goed belicht hier, waardoor mensen echt goed kunnen kijken naar het product.” Binki stond ook op Sunday School dit jaar: “Die beurs was een stuk drukker, maar toch sta ik ook graag op Just Kidz. Dat het rustiger is, geeft ons een voordeel. We hebben een nieuw product dat ook uitleg nodig heeft. Daar heb je hier gewoonweg meer ruimte voor. Op Sunday School zaten we wat meer achteraf, waardoor mensen ons ook leken te missen.”

Keuzes maken

Door het grote aanbod in kindermodebeurzen dit jaar, hebben veel merken moeten kiezen. Annuska Toebast Wensink van Noeser koos dit jaar voor Just Kidz: “We zien dit ook als een soort pop-up showroom. Op de gangen is het niet heel druk maar we hebben wel een succesvolle dag. Bestaande klanten zijn langsgekomen en daarnaast hebben we ook nieuwe leads gevonden.” Op Sunday School was Toebast Wensink dit seizoen niet aanwezig: “Maar de volgende keer gaan we daar wel heen. Veel van onze klanten gaven aan dat ze ons daar verwacht hadden. Als klanten zeggen dat ze ons daar misten, dan hadden we daar wel moeten staan.”

Vakmanschap

In de middag is het rustig op de beurs. Er lopen weinig mensen door de wandelgangen, maar de bezoekers nemen wel de tijd voor elk merk om goed te kijken wat er allemaal te zien is. Karen van den Broek bezoekt voor het eerst een kindermodebeurs: “Ik ben hobbynaaister en naai inmiddels ook kinderkleding voor een webwinkel. Vandaag ben ik op de beurs om inspiratie op te doen en om te kijken wat ik wil. Misschien een eigen collectie of eigen merk opstarten. Deze beurs is ontzettend leuk, ik zie mooie dingen die prachtig in elkaar gezet zijn. Echt vakmanschap, daar houd ik van.”

Laagdrempelig

Aan merken is er geen tekort tijdens Just Kidz. De twee hallen geven een platform aan 75 merken. De beurs is laagdrempelig: zo is het inschrijfgeld een stuk lager dan bijvoorbeeld Sunday School en zijn de tickets voor de bezoekers gratis. De laagdrempeligheid kan ook een valkuil zijn, volgens Nancy Reints-Grifhorst van het gelijknamige agentuur: “Wanneer mensen een kaartje kopen voor een tientje, voelen ze zich toch meer verplicht om te gaan dan wanneer de beurs gratis is. Het is nog een beetje zoeken denk ik. Kleine Fabriek was te duur, dan haal je het ook niet. Ik blijf er wel bij dat een beurs nodig is. Waar moet je je als winkelier anders gaan oriënteren?”

Lage segment

“De opzet van deze beurs vind ik geweldig,” vertelt Reints-Grifhorst. “Het is erg laagdrempelig en toegankelijk. Ik merk wel dat het een beurs voor het lage segment is. Daar hikken wij wel een beetje tegenaan. Veel winkeliers die langslopen, vinden onze merken te duur. Bij ons beginnen de jassen bijvoorbeeld bij 159 euro. Maar alsnog staan we hier met plezier. Je krijgt naamsbekendheid en het kan altijd zijn dat mensen van idee veranderen wat ze in hun winkel doen.”