Wat zijn de voornemens van de kindermodebranche voor 2019?

AMSTERDAM, 15 januari 2019 12:48 | Cintha Rood

Bengels sprak een aantal bekende namen uit de branche over hun plannen voor het nieuwe jaar. Wat zijn hun plannen, wat wordt een trend om in de gaten te houden en wat wil de consument volgens hen?

Katjana Bockweg, eigenaar PR-bureau X Factor

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Naast de traditionele PR, wat we ook nog steeds doen, hebben we ons een tijd geleden voorgenomen om de focus meer op online PR te leggen. Niet alleen in de kinderbranche, maar in de totale lifestylebranche zie je dat gebeuren. Door onze diversiteit aan kindermerken als Dooky en de Kleine Giraf tot outdoorproducten zoals Hanwag, Sorel en Primus kunnen we de influencers veel bieden. Uitbreiding wat betreft diversiteit van merken, maar ook het aanbod van diensten staat voorop in 2019. Doorgaan met de weg die we zijn ingeslagen. Dat houdt in: diverse merken met de juiste diensten en mensen aan elkaar koppelen.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“Er komt nog meer focus op duurzaamheid en kwaliteit. Mensen worden steeds bewuster van de gevolgen voor het milieu. Zo brengt onze klant Koel4kids een vegan schoenenlijn op de markt. Daarnaast wordt de invloed van social media groter, niet zozeer van de hele grote influencers, maar ook de doelgroepgerichte micro-influencers worden steeds belangrijker.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“Duurzaamheid en geloofwaardigheid zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Mensen worden steeds bewuster van de gevolgen van hun eigen handelen. Ze zien graag dat bedrijven zich ook zo opstellen. De credibility van deze merken wordt nog belangrijker in de merkenvoorkeur. Waar vroeger de grote merken en artiesten werden aanbeden door de jeugd, zie je dat Nederlandse artiesten en influencers nu die rol vervullen. Zij zijn veel geloofwaardiger en bereikbaarder dan die grote brands.”

 

Stefan Flint, eigenaar agentschap Flint Brands en oprichter kindermodebeurs Sunday School

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Met ons huidige merk Looxs willen we doorgroeien, dat is ons voornemen, de huidige doorverkoopcijfers van Looxs laten zien dat dat mogelijk is. We focussen ons hier 100% op en doen er alles aan om dat te realiseren. Dat gaat lukken, maar het kost meer energie dan vroeger. De basis voor succes is nog altijd een goed product, maar alle randvoorwaarden moeten ook kloppen. We werken met hele fijne mensen om dit te bereiken. Ons zakelijke doel vanuit Flint Brands is om Looxs te laten groeien met de juiste winkeliers, daar zijn we selectief geworden. De samenwerking gaat nog belangrijker worden voor de komende seizoenen, daarom werken wij met drie verkopers die het hele jaar actief zijn in en buiten de showroom.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“Er gaat weer veel veranderen, 2018 was weer een lastig jaar voor iedereen en we moeten daarom een plan maken waarbij wij samen met de winkelier de komende periode doorkomen. Dat gaat niet meer zoals het voorheen ging, we moeten elkaar nu helpen en vertrouwen. Verkopers moeten goed voorbereid zijn, zowel in de winkels als bij de merken en ze moeten meer te bieden hebben dan alleen de collectie. De professionals die er helemaal in geloven zullen zegevieren. Klanten willen goed geïnformeerd worden op alle vlakken.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“Je kunt consumenten  niet over een kam scheren. Er zijn verschillende groepen, maar die groepen hebben een belangrijke gemeenschappelijk gedachte, en dat is dat ze extreem goed geïnformeerd zijn voordat de aankoop plaatsvindt. Dat maakt de verkoop er niet makkelijker op, maar het is wel een uitdaging. De consument vindt het erg belangrijk dat ze na de aankoop een goed gevoel overhouden en dat ze weten dat ze daarvoor niet te veel hebben betaald. Tevens is een grotere groep in opkomst die het prima vindt om de volle prijs te betalen voor producten die ze absoluut de moeite waard vinden. Dan wordt er niet of veel minder naar de prijs gekeken. Dat is iets wat een aantal jaar geleden helemaal weg was. Het ging toen voornamelijk over de prijs, wat de verkoop niet leuker maakte.”

 

Margo de Bont-Kikkert, eigenaar PR-bureau PR4Kids

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Ik wil ons merkenportfolio stabiel houden en uitbreiden om een totaalconcept te kunnen leveren aan de pers. Het is mijn doel om een servicegericht PR-bureau zijn voor alle pers. Dat betekent dat stylistes hier in de showroom alles kunnen lenen: van babyproducten tot producten voor teens en tegenwoordig ook voor heren en dames. Mijn voornemens zijn om dit nog meer uit te breiden met merken die wij nog niet hebben en een goed communicatief PR-bureau te blijven. Momenteel heb ik een stabiel en sterk team in het bedrijf en met deze meiden wil ik dan ook groeien en een begrip in de kinderbranche worden.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“Ik denk dat pop-up stores een belangrijke trend zijn in 2019. Op PR-gebied zie je nog steeds de verschuiving van offline PR naar online PR gaan. Wij werken dan ook veel samen met influencers en andere online pers. De focus verschuift  daarnaast van Facebook steeds meer richting Instagram, dat merken wij ook bij onze influencers. Een post op Instagram levert veel meer resultaat op dan een Facebook post, dit zal in 2019 ook nog wel zo zijn.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“Consumenten blijven meer naar de prijs kijken en zoeken dan naar de beste prijs/kwaliteitverhouding.”

 

Erik Mulder, ceo Kinderkleding Groep

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Zakelijk hebben we onze goede voornemens niet tot 1 januari bewaard, deze hebben we al geïmplementeerd in 2018 of we zijn hier (nog) druk mee bezig. Komend jaar staat in het teken van een verdere professionaliseren, nog beter sturen op data en nog beter inkopen wat de klant wenst.

Maar ook: werken aan onze core-activiteiten en minder bezig zijn met randzaken.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“De realisering dat online winkels geen substituut zijn voor de verdwijnende fysieke winkels. Dat speelt niet alleen in de kinderkledingbranche, maar veel online spelers schrijven nog steeds geen zwarte cijfers. Merken zouden nog beter dan voorheen moeten kijken waar ze hun merk of handel neerleggen. Het online kanaal zit vol en er je merk bij (nog) meer online spelers aanbieden is niet aan te raden als je streeft naar een evenwichtige (kinderkleding)markt.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“De juiste mix tussen keuze, oftewel het aanbod, en cureren; oftewel de juiste items.”

 

Marja Hartgerink, eigenaar agentschap Eurokids Nederland

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Mijn voornemen is om dit jaar nog meer rond te reizen door heel Nederland. Ik probeer ieder seizoen sowieso alle nieuwe klanten te bezoeken en voor 2019 staat Zuid-Limburg als eerste op mijn lijstje, daar ben ik al een tijdje niet ben geweest. En natuurlijk hoort daar de leuke winkelstad Maastricht bij. Door veel winkels te bezoeken krijg je een goed beeld van het totale winkelaanbod.

Op deze manier onderhoud je intensief contact met je bestaande klanten en kan je ook nieuwe contacten leggen. Veel contact gaat via de telefoon. mail en app, maar ik ben van mening dat persoonlijk contact belangrijk blijft. Het is mijn doel om in het nieuwe jaar intensief samen te blijven werken met zowel fabrikanten als klanten. Fabrikanten informeer ik over de reacties op de collecties en over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. Intensief samenwerken met klanten betekent veel contact onderhouden en bezoeken om zo horen en zien wat er allemaal speelt. En uiteraard zeker ook om te horen hoe de collecties ontvangen worden.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“Het belang van social media zal denk ik alleen maar groter worden. Facebook, maar nog meer Instagram zijn natuurlijk belangrijke middelen om je merk en winkel continu onder de aandacht te brengen. En ik verwacht dat daarin nog geen grens is bereikt. Ik krijg ook meer info binnen via Facebook en Instagram, het voordeel daarvan vind ik dat je zelf kunt regelen wanneer en of je deze info wilt inzien.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“Service en persoonlijke aandacht zal voor de consument belangrijk blijven. Goede service is belangrijk, zowel voor de stenen- als webwinkel maar ook aandacht/interesse in de klant. Dan heb ik het echt over een gezellig praatje en iemand vriendelijk te woord staan.”

 

Roos Vos, eigenaar kindermodemerk en gelijknamige kindermodewinkel Broer & Zus

Wat zijn je voornemens voor 2019?

“Ik wil meer operationele taken uitbesteden, zodat ik meer tijd overhoud voor het ontwikkelen en opbouwen van mijn eigen merk Broer & Zus. Ik merk namelijk dat er behoefte is aan duurzame merken die langer meegaan en die door een zusje of broertje ook gedragen kunnen worden. Ook vind ik het belangrijk dat mijn service in de winkel goed blijft en nog beter wordt. Daar komen klanten voor terug en zijn zoveel andere plekken waar ze terecht kunnen. Als ze eenmaal in jouw winkel zijn verdienen ze aandacht en expertise. Naast het groeien met mijn eigen merk wil ik de structuur in mijn winkel en website verbeteren en optimaliseren. Dit natuurlijk met als doel een hogere winst halen, zodat ik daarmee kan investeren en meer voor mijn klanten kan betekenen.”

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling of trend in het nieuwe jaar?

“Ik denk dat klanten steeds makkelijker aan alles kunnen komen, alles gaat steeds sneller en daar moet je als winkelier op inspelen. Social media worden belangrijker, met name Instagram. Steeds meer bedrijven benutten dit, daardoor wordt het ook weer moeilijker om op te vallen. Op de winkelvloer is het belangrijk dat mensen aandacht en service krijgen. Klantenbinding staat voorop.”

Wat vindt de consument anno 2019 het allerbelangrijkste?

“Dat het hen makkelijk wordt gemaakt, de online winkels spelen hier al goed op in, maar de fysieke winkels lopen nog wel achter. Klanten komen niet meer terug als ze niet goed geholpen worden, dan gaan ze wel ergens anders naartoe of shoppen ze online. Mensen kopen bewuster en duurzamer, minder impulsief, ze denken beter na over een aankoop. Merken zijn belangrijk, maar of het mooi blijft na veel wasbeurten en er nog steeds leuk uitziet is net zo belangrijk. Klanten vinden het ook steeds belangrijker dat ze weten waar hun product gemaakt wordt en ze willen hier best wat meer voor betalen als ze hier een goed gevoel over hebben.”