'We doen het rustig aan: je ziet genoeg merken omvallen'

AMSTERDAM, 14 februari 2019 10:21 | Cintha Rood

Voor Marjolein Boesveld, oprichter van het relatief jonge kindermodemerk Shout it out, was Sunday School een waardevolle investering, maar wel eentje waardoor ze het nu voorzichtig aan doet. 'We willen nog betere en mooiere dingen maken. En je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Hoe ben je in de kindermode beland?

“In 2016 ben ik tipi's gaan maken onder de naam Shout it out. Die waren heel duur in de winkel, daarom ging ik er zelf mee aan de slag. Dat ging zo goed dat ik een jaar later dacht: als die tentjes zo goed lopen, ga ik het ook met jurkjes proberen. Helemaal omdat de kleding van mijn dochter na een paar keer wassen er niet meer uitzag. De jurkjes sloeg aan, net als de tentjes. Na even de productie in Nederland te hebben gedaan, ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij een atelier in Polen. De keuze om niet meer zelf aan de slag te gaan was voornamelijk omdat het gewoon te veel werd, maar ook omdat ik een professionaliteitsslag wilde maken. Vorig jaar heb ik Shout it out daarom ook geregistreerd als merk.”

Hoe ziet je nieuwste collectie eruit?

“Toevallig zijn de eerste jurkjes voor de lente/zomercollectie 2019 net binnen. De collectie heeft shirts met leuke kraagjes en pofmouwtjes. Er zijn ook rechte jurkjes, die zijn heel populair omdat ze zo mooi zitten door de smalle pasvorm. Er is een rokje bij met afneembare bandjes en leggings en haarbandjes. Voor jongens zijn er T-shirts in drie uitvoeringen: die collectie doen we nog even rustig aan. Je ziet onder andere een luipaardprint in hartjesvorm, veel zwart, royal blue, coral pink, zwartwitte strepen en roze stippen. Alles is onderling heel makkelijk te combineren en heeft een net iets stoerdere uitstraling dan de laatste wintercollectie.”

Wat kun je over de materialen vertellen?

“Voor deze collectie heb ik voornamelijk Oekotex tricot gebruikt, een stevige tricot die lekker zit en lang mooi blijft. Ik liet laatst nog aan een winkelier een legging laten zien die 30 keer gewassen en een nieuwe, je zag het verschil amper. De maten gaan van 50/56 tot en met 146/152. Voorlopig zijn de wintercollecties voor meiden, alleen de zomercollecties zijn ook voor jongens. Als deze goed verkoopt komen er nieuwe dingen aan. Nu doen we het nog even rustig aan. Ik zie genoeg merken omvallen en onze aanwezigheid op Sunday School was een flinke investering, je kunt je geld maar een keer uitgeven.”

Hoe beviel Sunday School?

“We hadden geen grote verwachtingen en stonden tussen allemaal grote merken op de beursvloer waar veel reclame voor werd gemaakt, dan sta je al achter met een paar punten. Dat was een uitdaging. Maar van 4 winkels gaan we sinds de beurs naar vanaf de wintercollectie naar minimaal 12 stuks. Ik zou al blij zijn geweest met vijf nieuwe locaties: Sunday School was de investering waard.”

Wat zijn de plannen voor de lange termijn met Shout it out?

“Mijn grote droom is toch wel om ervan te kunnen leven, momenteel werk ik er nog naast. Maar ik wil vooral ook nog mooiere en beter kleding maken en jeans erbij doen. We kijken nu of dat haalbaar is, anders wordt het zomer 2020 voordat we jeans toevoegen. De jongenscollectie willen we uitbreiden en qua verkooppunten hoop ik ook flink uit te breiden. Niet dat we op elke straathoek willen hangen, we willen exclusief blijven. Voor nu haal ik er vooral heel veel voldoening uit om mijn dochter in mijn kleding te zien lopen. Ik ben supertrots op wat we nu al hebben bereikt.”