Belgisch modeplatform verovert Nederland voor tweedehands kleding

AMSTERDAM, 1 maart 2018 13:02 | Rik de Langen

Welke Belgische ondernemer van 25 verovert Nederland met zijn tweedehands modeplatform Cazou?

Twee jaar geleden lanceerde Tim Fockedey (25) uit het Belgische Brasschaat, in partnership met Lemon Companies uit Kontich, het online platform Cazou.nl. Met 14.000 stuks aangeboden kleding is Cazou.nl de derde grootste marktplaats voor tweedehands modeartikelen in Nederland, dat vooral voor baby- en kleding bijzonder in trek is. In de Gazet van Antwerpen zegt hij: “Tweedehands kopen is in Nederland veel minder een taboe”.

Tijdens zijn studie kwam Fockedey in contact met een Nederlandse medestudente die fervent tweedehandskleding kocht en verkocht en niet erg tevreden was over het bestaande aanbod tweedehandsplatformen. Dat zorgde voor het idee dat uiteindelijk Cazou is gaan heten.

Vooral baby- en kinderkleding het heel goed op Cazou. “Baby’s groeien snel, dus babykleding kost ouders handenvol geld", zegt Fockedey. Online kledingplatformen zijn in Nederland succesvoller dan in België, aldus het artikel op Made in Antwerpen: 'Jaarlijks worden er online 10 miljoen stuks tweedehandskleding gekocht en verkocht. Marktplaats.nl is de grootste aanbieder, maar meer en meer maken gespecialiseerde nichespelers zoals Cazou hun opwachting.'

Voorlopig is Cazou alleen actief op de Nederlandse markt. Cazou blijft zich vooral richten op baby- en kinderkleding. Op termijn wil Cazou ook wel andere markten in Europa veroveren. En daarvoor kijkt Fockedey uit naar de juiste partners.