New Fashion Kids gooit het roer om

Amsterdam, 30 juni 2016 13:53 | Door de redactie

New Fashion Kids heeft afgelopen twee jaar grote veranderingen doorgemaakt. Er is een nieuwe algemeen directeur opgestaan en er is een grote reorganisatie doorgevoerd – zowel intern als in de collecties. “We moeten er eerst voor zorgen dat het vertrouwen weer terug komt”, laat de nieuwe directeur Dirk de Broekert weten.

New Fashion Kids heeft afgelopen jaren wat tegenslagen gekend. Het bedrijf – met Cakewalk, Twinlife Junior en Jottum onder zich – kreeg last van de faillissementen en zag dat de merken het beter zouden doen als er verandering zou komen. Er zijn nieuwe teams aangewezen voor het ontwerpen van de collecties en Dirk de Broekert is aangesteld tot de nieuwe algemeen directeur.

De Broekert: “Bij de kinderkleding hebben we het minst last gehad van de faillissementen. Natuurlijk, als je dertien shop-in-shops hebt met Cakewalk bij V&D, dan valt er wat omzet weg. Maar de grootste klap hadden we met Twinlife Men waarmee we 52 shop-in-shops hadden. Dat heeft tot gevolg gehad dat we hebben moeten reorganiseren, we moesten het bedrijf opnieuw neerzetten. Daarom ben ik vanaf 1 maart officieus en vanaf 1 juni officieel algemeen directeur geworden, omdat Peter Truijen en ik als investeerders hebben gezegd dat we de koers moeten gaan verzetten.”


New Fashion Kids Twinlife (1)New Fashion Kids Twinlife (2)
Twinlife Junior

Nu ben je sinds kort directeur van het bedrijf, wat zijn je plannen?

“We hebben een horizon dat we binnen de drie tot vijf jaar willen verdrievoudigen in omzet met het totale bedrijf. Dat is deels in Nederland, maar grotendeels zal dat ook export en online zijn. Het word een combinatie van clicks & bricks. We hebben ook een eigen webshop die we redelijk vinden, maar ook niet meer dan dat. We zijn nu met twee partijen bezig om te zorgen dat dat aangepakt wordt.”

“Wat natuurlijk belangrijk is, is dat je de collecties fantastisch op orde hebt. Met de wisseling naar een nieuw team is er altijd een periode waarin je moet aankijken of het wel goed gaat, maar daar leer je ook van. We hebben de collectie voor zomer 2017 net bekeken en daar zijn we erg tevreden over. Uiteindelijk gaan we op alle punten veranderen: marketing, distributie, online platforms, collecties, export, alles wordt aangepakt.”

“Maar ik kan niet in twee maanden tijd alles dat we op het vizier hebben, uitvoeren. We doen het stap voor stap en de belangrijkste dingen doen we als eerst. We moeten er ook voor zorgen dat het vertrouwen weer terug komt. We hebben natuurlijk best een grote reorganisatie doorgevoerd en we moeten laten zien dat we zijn verbeterd. Dit jaar is consolideren, volgend jaar is lichte groei inzetten en vanaf 2018 willen we echt gaan knallen.”

New Fashion Kids Cakewalk (1)New Fashion Kids Cakewalk (2)
Cakewalk


Op welke manier is de levering aangepast?

“We hebben afgelopen seizoenen te laat items uitgeleverd en bij kinderen moet je gewoon vooruit leveren, dan heb je de langste tijd om doorverkoopcijfers te genereren. Als je eind september nog artikelen uitlevert voor het voorjaar, dan is het te laat. Deze vertraging had te maken met planning, organisatie en financiën en dat hebben we aangepakt. We zitten veel dichter op de planning en we krijgen nu wekelijks een update over hoe de productie op dat moment staat. Het wordt beter gemanaged.”

Op welke manier zijn de collecties veranderd?

“We hebben bij Cakewalk altijd al mini en girls gehad, maar we hebben nu ook wat baby en badkleding toegevoegd. Daarnaast moeten de items een bepaald prijsniveau hebben. Dat heeft Jottum al, maar Cakewalk hebben we wat betaalbaarder neergezet. Bij Twinlife Junior moet er echt weer wat nieuw leven in worden blazen. We gaan daarom de volgende collectie door iemand anders laten maken. Het moet wat meer apart gezeten worden van Twinlife Men. We verkleinen nu nog te erg Twinlife Men naar een klein jongetje, maar dat is niet altijd even goed want een jongetje kan veel drukkere kleding aan. We hebben nu dus aparte teams voor de aparte merken.”

New Fashion Kids Jottum (1)New Fashion Kids Jottum (2)
Jottum

Hoe kan het dat jullie zo goed draaien in Duitsland en minder in Nederland?

“Er is in het verleden weinig aandacht besteed aan Nederland. Je kan heel goed met agenten werken, maar ze rennen wel het hardst voor de omzet die het makkelijkst is binnen te halen. We zijn daarom twee jaar geleden met eigen vertegenwoordigers gaan werken die alle kindermerken verkopen. We zien nu dat er nog veel potentie zit in Nederland. Jottum zit wel nog steeds bij een agent, het is een van de drie merken die ze hebben dus dat gaat prima.”

Zijn jullie niet bang dat jullie eigen webshop een concurrent wordt van de inkopers?

“Ik kan moeilijk zeggen dat dat niet het geval is, maar er is geen een merk in het land dat niet een eigen webshop heeft voor de consument. We hebben het heel lang tegengehouden - tot begin dit jaar werkten we alleen nog met B2B - maar uiteindelijk is dat niet uit te houden want de klant gaat toch zoeken. We zijn nog wel aan het kijken hoe we de winkelier hiervan van mee kunnen laten profiteren, maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.”

New Fashion Kids Twinlife (3)New Fashion Kids Twinlife (4)
Twinlife Junior

Wat maakt de merken bijzonder?

“Jottum is zeer onderscheidend, het is een soort van handarbeid met uitgewerkte jurkjes en altijd gebaseerd op drie of vier designs waar de hele collectie omheen is gemaakt. Cakewalk is heel vrolijk met bloemetjes. Het wordt soms ook wel het oude Oilily genoemd en er zijn natuurlijk merken die daarbij in de buurt komen, maar Cakewalk heeft wel een eigen gezicht.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“De toekomst draait om dingen goed organiseren en plannen en goede prijspunten hebben in de collecties. De collecties moeten fantastisch zijn. Als dat allemaal klopt, gaan de doorverkoopcijfers automatisch beter worden. We willen ook in Europa de kinderkledingmerken verder uitbreiden. We gaan speciaal nog mensen op export zetten.”