TOP

Grote omzetplus kindermode

Na een lastig jaar heeft de kindermodebranche zich in het tweede kwartaal van 2014 duidelijk gerevancheerd met een omzetplus van 5,7%.

In de eerste maanden van dit jaar kwam het kindermodesegment volgens de INretail/GfK FashionScan nog moeilijk op gang en werd er nog een daling van 2,3% genoteerd. Maar de voorjaars- en zomercollecties bevielen zo goed dat van april tot en met juni een flinke inhaalslag werd gemaakt. Het resultaat: een omzetgroei van 5,7%, met afstand het best presterende modesegment van het tweede kwartaal. Een terechte opsteker voor de kindermodemarkt waar het al seizoenen fors tegenzit. De totale modebranche was in het tweede kwartaal goed voor een lichte omzetplus van 0,4%, in vergelijking met een jaar eerder.

Hogere bonbedragen

Naast de juiste mode-items, de (vroege) goede weersomstandigheden en de toenemende positieve stemming in de retail zijn er volgens branchemanager Edwin Belt van INretail nog meer redenen voor de aantrekkende verkoopresultaten. De artikelbedragen zijn hoger, evenals het gemiddelde bonbedrag. Daarnaast zien we dat er veel selectiever wordt afgeprijsd. Er wordt bewuster gekeken naar het moment en de hoogte van de korting.” Verder is de samenwerking tussen retailers en leveranciers verbeterd, met name op het gebied van betalingstermijnen en het retourbeleid, waarbij minder verkopende producten tijdig worden omgeruild.

Bouwen

Met de ingezette koers zijn de vooruitzichten voor het najaar goed. Toch houdt Belt een slag om de arm: “vergeet niet dat kindermode vorig jaar een heel slecht jaar heeft gedraaid. Dus alles is al gauw beter dan dat. Nu is het tijd om verder te bouwen. Door te zorgen dat de samenwerking in de keten nog beter wordt. En online is ontzettend belangrijk in deze branche. We moeten echt toe naar meer nadrukkelijke multichannelconcepten, waarbij de band tussen fysieke en online activiteiten worden verstevigd.”