TOP

Nieuw kindermodemerk: Julien Maze

De twee vaders Worthy de Jong en Gerwin Dors ontwikkelden samen het no nonsens kinderkledingmerk Julien Maze, dat dit weekend officieel wordt gelanceerd. Bengels sprak met Dors over het label. 'We zijn weggebleven van stereotypes'

Hoe onderscheidt Julien Maze zich van andere kindermerken?

“De collectie is ontworpen met comfort eerst in gedachten. Kids zijn erg beweeglijk, dan moet je kleding dragen waarin je je lekker vrij kunt voelen. Daarnaast zijn we weggebleven van stereotypes zoals eenhoorns voor meisjes en dinosaurussen voor jongens. Het hoeft allemaal niet zo schattig en kinderlijk te zijn omdat het kinderkleding is. Wij vinden het belangrijker dat het merk kwalitatief goed is, comfortabel, cool eruit zien en diversiteit promoot. De collectie is in Portugal geproduceerd, GOTS gecertifieerd en gemaakt van 100 procent katoen. Wij zijn heel sociaal bewust te werk te gaan want het moest niet een collectie worden die door kinderen voor kinderen is gemaakt. We kiezen dan ook voor een eerlijke prijs voor de consument en daarmee een eerlijke vergoeding voor de mensen die de collectie produceren.”

Wat kun je vertellen over de eerste collectie?

“De eerste collectie en eigenlijk het ook verhaal van Julien Maze, is gebaseerd op de openbare basketbalveldjes wereldwijd. Iedereen is daar welkom, ongeacht geslacht, kleur of achtergrond, zolang je maar eerlijk speelt. Dus dat geldt ook voor de productie. Eerlijk productie, eerlijke vergoedingen en bewust zijn van de impact op de wereld. Het moet duurzaam zijn, maar wel cool. We zijn een streetwear brand voor kids van 2-10 jaar, maten 92/98 – 152/158. Wij dragen die stijl zelf ook en het is fijn om als ouder je kinderen in een stijl te zien die je aanspreekt. Hopelijk hebben anderen ouders dat ook, of vinden ze het gewoon cool. De collectie bestaat nu nog uit zes items in vier tot zes verschillende kleuren. Wij hebben 2 soorten T-shirts, een hoodie, een jogger, een trui en een chino.”

Naar wat voor verkooppunten zoeken jullie?

“Retailers met een verhaal, zowel fysieke winkels, als online retailers. Die ergens voor staan. Winkels die iets extra’s bieden, retailers die niet zo standaard willen zijn. Waar de consumenten inclusief kids een mooie retailervaring kunnen beleven. Dus dat is nog steeds heel breed, maar dat kan een grote retailer zijn of een kleine boetiek. Wij vinden vooral een persoonlijke connectie belangrijk met de mensen met wie we werken.”

Wat zijn de plannen voor het komende jaar?

“We willen groeien en we willen de collectie uitbreiden. Er is nu zo veel gaande, maar het moet allemaal goed gebeuren. Wij willen meer zijn dan alleen een logo op een shirt. Wellicht zijn we iets te vroeg met het aankondigen, maar we werken nu aan een samenwerking met een heel mooi goed doel waar een bepaald deel van de omzet naartoe gaat. Zo kunnen we iets teruggeven aan kids die het simpelweg niet zo breed hebben. Ondertussen zijn wij wel al bezig met het ontwerpen van de tweede drop. We werken er in ieder geval hard aan om een staple brand te worden in kids fashion. Worthy is het creatieve talent en ik moet het zakelijk brein voorstellen. Maar een ding is zeker: iedereen die met ons in aanraking komt proberen we aan te steken met onze positieve energie.”

Wat is de ultieme droom?

“Een gerespecteerd merk zijn dat in iedere kinderkleding kast hangt. Een merk dat impact heeft op de wereld in de zin van productieprocessen en een merk dat kinderen helpt die het minder goed hebben. Een merk waar men wil werken. Een merk dat kids herkennen als een fijne plek. Als we een betere toekomst willen voor onze kids, dan moeten we ook denken aan wat ze vandaag de dag dragen. Dat betekent dus niet dat het er niet cool uit mag zien. Het moet wel leuk blijven!”

Julien Maze 2018 2