TOP

Trends en inspiratie tijdens Euretco’s event What’s Next [verslag]

Op 2 juni organiseerde retailservice-organisatie Euretco weer een What's Next event. De belangrijkste boodschap: wees creatief en zoek contact met je klant.

Het is een volle bak in de grote zaal van Euretco‘s hoofdkantoor in Hoevelaken. Ruim 350 ondernemers uit het hele land, waaronder voor het eerst ook 100 ondernemers uit de woonbranche, zijn op het trend-event What’s Next ‘Open Huis’ afgekomen.

Local heroes

Na een korte introductie van directeur Mike Spoelder, steekt CEO Harry Bruijniks de aanwezigen direct een hart onder de riem. Dit jaar zal nog een taai retailjaar blijven, maar Bruijniks is overtuigd van de kracht van zelfstandig ondernemers. “Local heroes zijn potentiële winnaars, met hun DNA-gedreven winkels, vol passie en met service, kwaliteit, veel beleving en innovatiekracht.” Vanuit historisch perspectief is de macht geleidelijk verschoven van leveranciers via retailers naar consumenten. “Zij dicteren de keten,” aldus Bruijniks. Op hierop in te spelen zal Euretco ondernemers op hoog niveau blijven servicen en de organisatie verder versterken, zegt Bruijniks. “We onderzoeken de mogelijkheid om ondernemers uit nieuwe branches aan ons te verbinden, zetten in op vergroting van het formuleaandeel en het verbeteren van merken en concepten. Daarnaast blijft de binding met en relevantie voor aangesloten ondernemers van cruciale betekenis. Euretco is er voor hen en daarmee het behoud van het zelfstandig ondernemerschap in Nederland.”

Parelvisser

Na de presentatie van Bruijniks schetst trendanalist Christine Boland in een heldere en inspirerende presentatie een beeld van het heden en de toekomst. Volgens Boland leven we aan de ene kant in ‘The age of cheap’, tegelijkertijd verlangt de consument terug naar de eenvoud. Rust, simpelheid, schoonheid, in vormgeving en kleuren, maar wél met bijzondere, tekenende details. Boland noemt de consument “een parelvisser, die het gelukkigst wordt van een mooie vondst, een verrassing in de winkel.” Verder adviseert Boland de aanwezigen om meer te interacteren met klanten. “Durf ook eens dingen aan uw klanten te vragen, zorg voor tweerichtingsverkeer. Consumenten zijn in zekere zin ook aandeelhouder van jouw succes als ondernemer.”

Digital natives

In de middag worden door het hele pand verschillende workshops gegeven, terwijl Boland in de grote zaal verder inzoomt op de trends en ontwikkelingen in de toekomst. Ook collega-forecaster Jan Agelink geeft een in prikkelende presentatie, waarin hij benadrukt dat de nieuwe consumenten ‘digital natives’ zijn. Online en offline lopen als vanzelfsprekend door elkaar. Voor ondernemers moet dit niet als bedreiging worden gezien, maar als kans. Door de ontwikkeling van slimme apps kunnen consumenten op een innovatieve manier winkelen en zelf een grotere rol spelen in de ontwikkeling van producten. Net als Boland benadrukt Agelink ook: de consument heeft nog steeds behoefte aan communicatie met de winkelier, alleen op een andere manier dan voorheen. Het is aan de winkelier om hier op de juiste manier op in te spelen.