TOP

Ammehoela: ‘We hebben geleerd dat we niet alles zelf kunnen doen’

Het Nederlandse kindermerk Ammehoela toonde tijdens SundaySchool de nieuwste collectie in samenwerking met FG Agenturen. Hoe gaat het met het kleurrijke kindermodelabel? Bengels sprak met mede-eigenaren oprichters Anouk Bindels en Sabine Disveld. "We geloven nog steeds sterk in de klant te blijven verrassen met 4 tot 5 collecties per jaar, maar deze wel in het inkoopseizoen al te presenteren."

Hoe is het merk ontstaan?

“Het idee van een eigen kinderkledingmerk is geboren toen de jongens van Anouk klein waren, zo’n 4 jaar geleden. Als ontwerper en inkoper van merken en retailbedrijven droomden wij altijd al van een eigen unisex, organic kids brand. Al gauw wisten we dat Ammehoela kwam te staan voor een relaxte vibe, handgemaakte prints en comfortabele items voor baby’s en kids. Ruim 2,5 jaar geleden heeft Anouk Sabine benaderd met haar idee. In Sabine zag Anouk de perfecte partner qua gevoel voor mode, kennis en passie. En gelukkig was het gevoel wederzijds.”

Hoe gaat het nu?

“Het gaat goed. De afgelopen twee start jaren waren heel intensief. We zijn nog steeds ontzettend blij met de keuze om onze banen op te zeggen en voor Ammehoela te gaan. Ondernemerschap kriebelde altijd al; risico’s nemen, eigen tijd indelen en eigen keuzes maken. En het bevalt ons goed. Mede door de hulp en de expertise die wij van alle kanten kregen – van bloggers tot en met leveranciers – hebben we onze kennis en succes vergroot. We hebben het afgelopen jaar een groei meegemaakt en ontzettend veel stappen gemaakt qua professionalisering, structuur en werkwijzen.”

Wat waren de grootste veranderingen sinds de oprichting?

“Het eerste jaar heeft Ammehoela zich gefocust op korte termijncollecties van maat 50-56 tot en met 98-104. Al snel merkten wij dat winkels niet altijd de mogelijkheid hadden om korte termijn in te kopen, omdat de budgetten al ingevuld waren. We geloven nog steeds sterk in de klant te blijven verrassen met 4 tot 5 collecties per jaar, maar deze wel in het inkoopseizoen al te presenteren. Door het luisteren naar de behoeftes van de klant is onze maatboog uitgebreid tot en met maat 134-140, de collectiegrootte is verdubbeld en hebben wij meer stoere girls items aan de collectie toegevoegd. We hebben geleerd dat we niet alles zelf kunnen doen, onze krachten liggen bij het ontwerpen en ontwikkelen van mooie collecties. Door bepaalde taken uit te besteden zoals de sales, die nu in handen is van onze agent FG Modeagenturen, kunnen wij dit gedeelte met een gerust hart loslaten en een groei realiseren.”

Wat is de kracht van het merk?

“Wij ontwerpen alleen items waar we zelf achter staan en waar wij zelf vrolijk van worden. Ammehoela staat voor uitgesproken kleuren, kwaliteit, prints en statements. Onze liefde voor 90’s fashion, muziek en kunst komen terug in alle items. Daarnaast moeten de kids, kids blijven. Geen façade en gewoon doen waar zij zich lekker bij voelen. De pasvormen zijn relaxed en comfortabel en onze look is uitgesproken. Door onze achtergrond in de mode experimenteren wij met diverse (technische) kwaliteiten en printtechnieken. Die zijn kenmerkend voor Ammehoela. Een ongekend succes afgelopen winter waren de Storm Parka jacket, de technische details en heerlijke stoffen in te gekke kleuren. Dit zorgde ervoor dat Ammehoela de winkels uitvloog waardoor wij repeat op repeat binnen kregen. Alle prints zijn met de hand getekend en uniek voor Ammehoela geproduceerd. We gebruiken zo veel mogelijk organic fabrics en we werken uitsluitend met gecertificeerde fabrieken, waardoor wij weten dat de medewerkers onder goede condities werken voor onze leveranciers.”

Op welke manieren ben je online actief?

“Sinds een half jaar krijgen wij ondersteuning van onze social media expert Laurien. Zij is verantwoordelijk voor onze Instagram en Facebook uitingen en promoties. Wij vinden het leuk en belangrijk om onze klanten goed te leren kennen. Door middel van het posten van stories op Instagram over ons privéleven merken wij dat we meer interactie hebben met de klant. Daarnaast zijn de contacten met influencers welke aansluiten bij ons merk erg waardevol voor ons.”

Wat voor plannen heb je wat betreft de verspreiding van het merk?

“Vanaf de start is er vanuit het buitenland veel vraag naar Ammehoela. Door onze global vibe hebben we binnen 2 jaar al verkooppunten van Nieuw- Zeeland, de Verenigde Staten, Canada en Europa tot en met Azië. Op dit moment hebben we rond de 35 verkooppunten. In Nederland willen we uniek blijven en zijn we vooral op zoek naar winkels die echt bij ons passen in het midden/hoogsegment. We zien binnen Nederland nog veel potentie, er zijn enorm veel gave winkels waar wij Ammehoela graag terug zien. Door de groei in winkels zijn we momenteel hard aan het werk om voor lente/zomer 2019 een wholesale site te releasen, dit om het gemak voor de winkels te vergroten.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“Het doel is om te groeien, zodat wij de productie aantallen bereiken om onze volledige collecties uit organic en van gerecyclede materialen te laten bestaan. Dit willen wij bereiken door te starten met meerdere agenten in het buitenland. Daarnaast blijft de wereld van social media belangrijk, door mee te groeien met de laatste trends op dit gebied en te focussen op webshopoptimalisatie is het doel meer global bereik te creëren.”