TOP

Bengels top 10: Dit zijn de best gelezen artikelen van 2017

Welk nieuws trok in 2017 de meeste aandacht? Bengels zet de best gelezen artikelen van het afgelopen jaar op een rijtje. Populair zijn de berichten over het einde van Market by Kleine Fabriek en de initiatieven die daarop zijn ontstaan. Op plaats één staat echter een mooi, persoonlijk verhaal over 40 jaar retailen.

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor het terugblikken op afgelopen maanden en het samenstellen van lijstjes. 2017 is voor de kindermodebranche vooral een jaar van beursnieuws. Door het wegvallen van Market by Kleine Fabriek, is er een nieuw speelveld voor vakbeurzen ontstaan waar ondernemers op inhaken. Ook in het lijstje zien we betrokkenheid bij retailers terug, omdat ze stoppen, uitbreiden of hun verhaal vertellen over zaken doen. De top 10 van Bengels:

1. Pico Kids stopt na 40 jaar: ‘Laat ons maar vrij!’

Na veertig jaar retailen komt kindermodewinkel Pico Kids in Enschede in handen van crosschannel kindermoderetailer Amazingkids. Op 1 juli stoppen eigenaren Pieter en Anneke Kooi. De opkomst van internet heeft voor de meeste verandering gezorgd, zeggen ze. “Maar er blijft altijd plek voor de stenen winkel.”

2. Nog een initiatief voor kindermodebeurs: GrowUp

Er is een tweede initiatief gelanceerd dat het gat moet opvullen dat Market by Kleine Fabriek heeft achtergelaten: GrowUp. Het gaat om een ééndaagse beurs voor kindermode en -lifestyle in Utrecht op zondag 14 januari 2018.

3. Deze merken staan op kindermodebeurs Just Kidz

Kindermodebeurs Just Kidz vindt plaats op 28 en 29 januari 2018 terecht in Amsterdam het World Fashion Center (WFC). Er zijn tot nu toe vijftig stand gevuld met zeventig merken. De deelnemers vullen nu twee hallen, meldt Ruben Worms van het gelijknamige agentuur. Hij is samen met het WFC initiatiefnemer van deze beurs.

4. Dit zijn de reacties uit de kindermodebranche op het einde van Kleine Fabriek

Winkeliers, agenturen en merken uit de kindermodebranche reageren niet verrast op het besluit van Modefabriek bv om te stoppen met Market by Kleine Fabriek. Het liep niet storm de laatste jaren en grote merken haakten af, zagen ze. Toch hopen ze op het moment dat ze het nieuws horen meteen dat er een nieuw platform komt voor het kindermodesegment. “Het zou mooi zijn als merken of agenturen iets gaan organiseren.” Zo geschiedde.

5. Just Kidz wordt ‘kindermodebeurs zonder poespas’

Het initiatief voor de nieuwe kindermodebeurs Just Kidz is in goede aarde gevallen bij agenturen en merken, meldt initiatiefnemer Ruben Worms van het gelijknamige agentschap. Als de beurs doorgaat, kunnen kindermodewinkeliers op 28 en 29 januari 2018 terecht in Amsterdam in het World Fashion Center.

6. Nieuwe naam voor kindermodebeurs GrowUp: Sunday School

De kindermodebeurs GrowUp is omgedoopt tot Sunday School en gaat onder die naam definitief door op zondag 14 januari 2018. Dat melden de initiatiefnemers.

7. Amazingkids: ‘We pakken kansen die op ons pad komen’

Op de site brengt Bengels een deel van het interview met Carin en Wim Gerssen, eigenaren van croccchannel kindermodewinkel Amazing Kids uit Anna Paulwona. In het interview maak je kennis met het echtpaar dat een sterk crosschannel kindermodebedrijf heeft weten te maken van wat in 2004 in hun garage thuis begon als een webshop met outletkleding. Wim en Carin Gerssen bouwen samen aan het bedrijf door onder meer de taken goed gescheiden te houden en vertrouwen te houden in elkaars kunnen.Ze hebben ondernemen altijd simpel gehouden, conform de Noord-Hollandse nuchterheid. De snelle groei van het bedrijf leverde meerdere trofeeën op; van onder meer lokale ondernemersprijzen tot een paar FD Gazellenawards, gewonnen in 2009 en 2011 voor ‘snelst groeiende bedrijf van Noord-Holland’. De prijzen vinden ze niet zo belangrijk. Wim: “Een gezond bedrijf willen we, en dat hebben we.”

8. Market by Kleine Fabriek: rustig, en grote merken worden gemist

Wat niemand op dat moment kon vermoeden: dit is het laatste beursverslag van Market by Kleine Fabriek. De zomereditie 2017 blijkt erg rustig merken standhouders en bezoekers. “Jammer dat de grote merken het laten afweten.”

9. Quapi breidt uit op nieuwe stek

Kindermodemerk Quapi heeft een nieuw hoofdkantoor in Hendrik Ido Ambacht. Het Nederlandse merk gaat van hier uit verder uitbreiden met onder meer een nieuw meidenmodelabel: Levv.

10. Hudson’s Bay: deze kindermodemerken zijn er straks te koop

Warenhuis Hudson’s Bay heeft op 14 juni 2017 bekendgemaakt welke modemerken er straks in de rekken hangen. Hudson’s Bay wil zich met deze merken profileren als premium warenhuis. In dit artikel lees je welke kindermodemerken er te koop zijn.