TOP

Crocs werkt aan verduurzaming

Het Amerikaanse schoenenmerk Crocs werkt wereldwijd aan verduurzaming van de productie.

Op dinsdag 29 april 2014 heeft het schoenenmerk Crocs haar duurzaamheidsverslag van 2013 gepresenteerd. Hierin beschrijft het schoenenmerk hoe zij wereldwijd duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het rapport richt Crocs zich op drie doelen: fabrieken en leveranciers, milieu en gemeenschappen.

Fabrieken en leveranciers
Crocs zegt in het verslag te blijven werken aan de veiligheid en zekerheid van werknemers. Vooral gezondheid en veiligheid is van groot belang volgens het schoenenmerk. Er worden strenge veiligheidseisen gehandhaafd in de fabrieken en er zijn verplichte trainingen voor de werknemers.

Voor gekwalificeerde werknemers uit zowel de eigen fabrieken als contractfabrieken is gezondheidszorg beschikbaar. Daarnaast meldt Crocs vooruitgang te hebben geboekt bij het standaardiseren van de regels, verwachtingen, en bescherming voor iedereen die betrokken is bij de productie.

“Bij Crocs streven wij ernaar om de gemeenschappen waar we wonen, werken en zaken doen te ondersteunen door middel van verantwoordelijk beheer en een oogje te houden op onze milieu-impact,” zei Scott Crutchfield, chief operating officer van Crocs. “Onze inspanningen om duurzaamheidpraktijken te verbeteren zijn belangrijk voor ons allemaal en we kijken uit naar onze verdere werkzaamheden om van Crocs het beste bedrijf te maken dat het kan zijn.”

Milieu
In 2013 heeft Crocs haar producten milieuvriendelijker gemaakt. Zo heeft het schoenenmerk het gebruik van vluchtige organische stoffen (VOS) verminderd met 16,5 procent per paar schoenen. In 2014 wil Crocs het gebruik met nog eens tien procent afnemen.

Ook heeft Crocs de eerste LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) gecertificeerde winkel geopend in Syracuse, New York. Het filiaal beschikt over efficiënte LED-verlichting en VOS-arme, duurzame bouwmaterialen. Daarnaast is 70 procent van de retaillocaties voorzien van LED-lampen. Dit zorgt voor een grote afname in energieverbruik en een vermindering van de verlichtingskosten.

Gemeenschappen
Het Amerikaanse schoenenmerk heeft een missie: gemeenschappen over de hele wereld voorzien van comfort en zorg. Daarom is het programma ‘Crocs Cares’ opgericht. In 2013 doneerde Crocs 50.000 paar schoenen en haalde 150.000 dollar op voor non-profitorganisaties in noodhulpgebieden wereldwijd.

Over het verslag

De gegevens in het rapport hebben betrekking op de acht grootste eigen en contractfabrieken van Crocs in 2013 en het Amerikaanse hoofdkantoor. Deze acht fabrieken produceerden samen meer dan 95 procent van de totale productie in het verslagjaar 2013. Het rapport werd ontwikkeld met behulp van het Global Reporting Initiative (GRI) G3 verslaggeving. Deze GRI “derde generatie” richtlijnen worden gebruikt door meer dan 3.000 organisaties wereldwijd om een gemeenschappelijke standaard voor het produceren van duurzaamheidsverslagen te bieden.

Over Crocs
Crocs produceert casual schoenen voor mannen, vrouwen en kinderen met een jaarlijkse omzet van 1 miljard dollar. Sinds de oprichting in 2002 heeft Crocs meer dan 200 miljoen paar schoenen verkocht in meer dan 90 landen wereldwijd.