TOP

Duthler mag in reclame verwijzen naar strafbaar gedrag

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat modemerk Duthler in haar reclame voor kindermode mag verwijzen naar strafbaar gedrag.

Tegen een reclamefolder van modemerk Duthler is een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Volgens de klager zou de reclame kinderen ertoe aanzetten om de regels te overtreden. De commissie heeft de klacht afgewezen.

Strafbaar gedrag

De klacht ziet op een reclamefolder waarin op pagina 9 drie jongetjes zijn afgebeeld. De kinderen proberen een garagedeur open te breken. Bij de afbeelding staan de teksten ‘break the rules’ en ‘is ie open?’. Dit zou volgens de klager suggereren dat het voor lagere schooljongens normaal is om zich niets van de regels aan te trekken. Omdat kinderen van die leeftijd zeer beïnvloedbaar zijn, is de reclame volgens de klager niet toelaatbaar.

Het oordeel

Volgens de Reclame Code Commissie toont de reclame gewoon kinderen die buiten zijn, en zal de reclame niet aanzetten tot navolging van het getoonde gedrag. Met de reclame beoogt de adverteerder kledingmerk Duthler enkel een stoere uitstraling te geven. Volgens de Commissie is ook voor kinderen van die leeftijd duidelijk dat het om een niet-realistische situatie gaat.

Klagen tegen kinderreclames

Eerder deze maand werd ook al een klacht ingediend tegen een reclamespotje van Zeeman. In deze reclame werd kinderkleding van Zeeman door zelfstandige ondernemers voor meer geld in hun eigen winkels (door)verkocht. De klacht werd ingediend bij de Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. De uitkomst is nog niet bekend.