TOP

Erik Mulder, ceo Kinderkleding Groep: ‘We hebben absoluut plannen om nog verder te groeien”

Krap een half jaar geleden werd kinderkledingwinkel The Kids Republic aan het groeiende imperium van de Kinderkleding Groep toegevoegd. Hoe gaat het met deze – naar eigen zeggen – grootste kinderkledingwinkel van Nederland?

De online webshops Kinderkleding.nl, Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl, Bofashion.nl en de fysieke kinderkledingwinkel ‘t Elfje in Tilburg: dat het portfolio van Kinderkleding Groep behoorlijke vormen aanneemt is ondertussen een understatement te noemen. Daar werd op 1 september van vorig jaar nog een fysiek verkooppunt aan toegevoegd: The Kids Republic in Bilthoven. Hier wordt op 1000 vierkante meter winkeloppervlakte alle kinderkleding verkocht die ook online wordt aangeboden: in totaal meer dan 100 kindermodelabels. Bengels sprak met Erik Mulder, ceo van Kinderkleding Groep.

Hoe is het eerste half jaar in Bilthoven bevallen?

“We hebben een goed seizoen gehad, dat viel absoluut niet tegen. We hebben ook veel geleerd van de winkel, we hebben bijvoorbeeld gemerkt dat je in de winkel heel andere dingen kunt verkopen dan online. Commerciele merken gaan natuurlijk zowel on- als offline het beste, maar niche merken zijn in de fysieke winkel procentueel sterker dan online. Daar zijn we door verrast en we gaan hier dan ook op inspelen. Hoe dat komt? De niche items moet je soms zien om te snappen en ze zijn wat prijziger. Consumenten snappen de kleding soms beter zodra ze het zien en voelen, dat is moeilijker vanaf een online plaatje.”

Waarom nog een fysieke winkel erbij?

“’t Elfje is van een heel ander kaliber; deze winkel is veel kleiner qua oppervlakte. The Kids Republic heeft een regiofunctie en er zijn veel meer merken te koop. Er staat bijvoorbeeld een zuil op de winkelvloer waarop klanten missende maten kunnen opvragen en naar huis of naar de winkel kunnen laten opsturen. De Kinderkleding Groep is een kinderkledingonderneming in de ruimste zin van het woord. We hebben de voorraad, de kennis en de knowhow en willen zo veel mogelijk uit de voorraad halen, dat gaat nog beter met een grote winkel erbij.”

Waarom gelijk de grootste kinderkledingwinkel van Nederland?

“Normaal gesproken blijf je als ondernemer met zo’n enorme winkel ook met veel spullen zitten, maar omdat we online zo groot zijn kunnen we overgebleven items makkelijk in de uitverkoop doen. Die verkopen we vervolgens in een dag of twee. De combinatie van een grote winkel en de online aanwezigheid is gewoon heel sterk.”

Zijn er zaken die je extra zijn opgevallen de afgelopen maanden?

“Alles wat in winkel hangt verkopen we ook online, alleen verkoopt naast de nichemerken ook het tienersegment beter in de winkel. Tieners gaan zelf shoppen, die kopen niet zo snel online. Zij vinden het nog echt leuk om de winkel in te gaan. Zodra een kind ouder wordt is het bovendien kritischer. En er moet gepast worden want de kledingmaten vallen bij oudere kinderen veel specifieker dan bij de kleintjes.”

Vanwaar de keuze voor Bilthoven?

“We hebben gekozen voor een locatie in het midden van het land omdat je in steden vaak met torenhoge huren en een gebrek aan parkeerplaatsen zit. Hier hebben we de ruimte, we zijn goed bereikbaar en we hebben gratis parkeerplaatsen voor de deur.”

Zijn er al nieuwe groei- of toekomstplannen gemaakt?

“Het liefste zouden we ‘Elfje in Tilburg ook ombouwen naar concept als deze, maar daar is de ruimte niet voor, dus dan zouden we moeten verhuizen. Plannen om te groeien zijn er sowieso absoluut. Als The Kids Republic zo goed blijft gaan als het nu gaat, zouden we het concept graag kopiëren op een andere plek in Nederland.”