TOP

Hoe gaat het met: Jake Fischer?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag ‘hoe gaat het met’? Ditmaal spreken we met Stefan Flint, agent van het Nederlandse label Jake Fischer.

En, hoe gaat het met Jake Fischer?

“Heel goed. We maken op dit moment een enorme groei door. Voor zomer 2014 hebben we geplust met 85 procent binnen Nederland. En ook in Duitsland, Oostenrijk en België doet Jake Fischer goede zaken.”

Hoe verklaar je die groei?

“De collectie is sterk uitgebreid en biedt een completer beeld. Daarnaast gaat de naamsbekendheid steeds meer meespelen. We merken ook dat klanten best bereid zijn hun nek uit te steken voor vernieuwing. Bestaande dealers hebben behoorlijk meer ingekocht en nieuwe verkooppunten kiezen ook steeds vaker om het merk goed en compleet in te kopen.

Hoeveel verkooppunten heeft Jake Fischer nu?

“In Nederland 87. In Duitsland zijn we ook een enorme sprong aan het maken. We liggen daar bij een goede agent, die met meer mooie Nederlandse merken werkt. En in België zijn we net gestart met een nieuwe agent, die direct de bekende winkelketen AS Adventure wist te strikken.”

Wat is de kracht van het merk?

“We zetten een heel duidelijk eigen beeld neer. We kijken niet teveel naar andere kindermerken, we onderscheiden ons liever. We bieden dan ook niet zozeer denim related items, het stijltje wat je op dit moment veel ziet, maar coole lifestyle sportsfashion. Met een focus op sterke productgroepen als sweats, jogging en T-shirts in mooie softe kwaliteiten en een goede pasvorm en afwerking.”

Wat zijn de bestverkochte items?

“De fijne, zachte sweats. Door de aanhoudende vraag gaan we op dit vlak de komende periode nog veel breder leveren. En voor zomer 2014 verkochten voor jongens de shawlkragen erg goed en voor meisjes de tops met ronde wijde of off shoulder hals.”

Veel kinderwinkels maken lastige tijden door. Hoe denkt Jake Fischer mee?

“We hebben een formule bedacht, waarbij we klanten die voor minimaal 7.500 euro inkopen een doorverkoopgarantie geven. We hebben in het seizoen intensief contact en wisselen wekelijks doorverkoopcijfers uit. Zo kunnen we snel bijsturen en eventueel slowmovers vervangen voor beter lopende artikelen. Door deze constructie verdienen we samen optimaal. Verder doen we aan selectieve distributie. Ook online maken we keuzes op dit gebied.”

Wat kunnen we nog verwachten de komende tijd?

“Voor het najaar 2014/2015 breiden we uit in broeken – op de aankomende Kleine Fabriek laten we gekleurde 5-pockets zien – en in jassen gaan we eveneens voor een sterker aanbod.”

Land van herkomst: Nederland

Verkoopinformatie: Flint Brands BV, 070-4156601 en www.flintagenturen.nl

Sinds: 2010

Doelgroep: young adults (maat 116 tot en met 176)

Prijzen (winkelverkoop): sweaters tussen 44,95 en 59,95 euro. T-shirts tussen 17 en 30 euro.

Te zien op: de Kleine Fabriek en Children’s Fashion Cologne in Duitsland