TOP

Hoe gaat het met Swearhouse?

Acht jaar geleden richtten twee Nederlandse creatievelingen het duurzame kidslabel Swearhouse op. Een kledingmerk dat in Nederland wordt ontworpen en gemaakt. En een merk met een missie: "We hopen echt dat de consument zich weer gaat realiseren dat het maken van een goed kledingstuk een ambacht is, en meer waarde aan een kledingstuk gaat hechten."

Even terug in de tijd: wanneer is Swearhouse gestart?

Mede-eigenaar Alice Kok: “In 2010. Bart Baekelandt en ik waren als ontwerper en illustrator al jaren bezig in de creatieve industrie en hadden de behoefte aan een label waaronder wij onze eigen projecten onder konden laten vallen. Projecten waarin geëxperimenteerd kon worden met diverse media, materialen en technieken. We maakten grote murals voor een poppodium in Amsterdam, maar ook zeefdrukken en muziek. Pas een paar jaar later werden de eerste kledingstukken gemaakt.”

Swearhouse 4 

Hoe komen jullie aan die naam?

“Swear is de Engelse term voor een eed afleggen. Bij de oprichting van het label hebben Bart en ik elkaar een aantal belangrijke dingen beloofd, waaronder dat we goed willen doen en zijn. Succesvol zijn, maar niet ten koste van anderen.”

Swearhouse KID 2017

Het Nederlandse label stond januari 2017 ook op de beurs KID in Parijs.

Swearhouse noemen jullie een ‘slow fashion’ label. Wat houdt dat in?

“In de mode volgen collecties elkaar in rap tempo op, waardoor kleding een wegwerpartikel is geworden. Met verspilling, milieuvervuiling en schrijnende productieomstandigheden als neveneffect. Swearhouse is gestart vanuit de vraag of het mogelijk is een eerlijk kledinglabel in de markt te zetten, dat duurzaam en eerlijk geproduceerd is.”

 Swearhouse 5

“Wij vonden aansluiting in de slow fashion beweging, de tegenhanger van fast fashion. We maken zoveel mogelijk gebruik van GOTS-gecertificeerde stoffen. Een certificaat dat zowel ecologische als sociale standaarden controleert in het productieproces. Verder zijn we een van de weinige labels die in Nederland produceren.”

Wat is de kracht van het merk?

“Bart en ik komen uit de wereld van productontwerpers en illustratoren, daar liggen ook onze inspiratiebronnen. Ik denk dat wij daardoor kinderkleding (voor 0 tot en met 11 jaar, red.) en het ontwerpen daarvan net uit een andere hoek benaderen wat resulteert in moderne, frisse ontwerpen. Onze designs zijn tijdloos, van goede kwaliteit en uniseks.”

“En omdat de productie in Nederland plaatsvindt, en deels in onze eigen studio, kunnen we designs verwezenlijken die normaliter lastig te maken zijn. Dat zorgt ervoor dat we tijdens het ontwerpen een grotere creatieve vrijheid hebben. Voorbeelden zijn de prints die als een kraag rond de hals liggen, en aflopend zijn in de naden. Een ander voorbeeld is het meeschalen van de all-over prints met de maten. Zo ziet de print er op de kleinste maat net zo goed uit als de print op de grootste maat. En we kunnen minder gangbare materialen toepassen. Zo kunnen we naast zeefdruk ook prints maken met zoals flock, hetgeen een fluweelzachte print geeft, en is er een trui met een reflecterende all-over print.”

Swearhouse_2

“Wij steken veel tijd in het zoeken naar de juiste stoffen, vormen, prints. En pas als een item helemaal naar wens is, en aan onze criteria voldoet, komt het op de markt. We hopen echt dat de consument zich weer gaat realiseren dat het maken van een goed kledingstuk een ambacht is, en meer waarde aan een kledingstuk gaat hechten. Quality over quantity.”

Waar kunnen retailers jullie merk bezoeken?

“Winkeliers kunnen ons bezoeken in onze ontwerpstudio in Rotterdam. Daar is ook een deel ingericht als showroom. Ze krijgen dan direct een kijkje in de keuken van het ontwerpproces, en wellicht een sneakpeek van de nieuwste items. Uiteraard kunnen ze mij ook uitnodigen voor een bezoek aan hun winkel.”

Swearhouse 7

Foto: Menno Bouma

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We hopen Swearhouse langzaam door te laten groeien, maar wel op dezelfde voorwaarden die we nu hanteren voor ons merk.”

Swearhouse 3