TOP

Hoe gaat het met Tygo & Vito?


Jongensmodemerk Tygo & Vito houdt zich nog altijd aan de oorspronkelijke opzet: degelijke basisitems voor een aantrekkelijk prijsniveau. Bengels sprak met Yvonne Bromet, brand manager van het label. ‘We gaan voor diepgang in de collectie voordat we de breedte in gaan’

Hoe is Tygo & Vito van de grond gekomen?

“Samen met collega Inge Dommerholt hebben we het merk opgezet in voorjaar 2016, de eerste leveringen waren in voorjaar 2017. We waren daarvoor inkopers kinderkleding bij V&D en de datum van onze start zit in m’n hoofd gegrift vanwege het faillissement destijds. We vroegen ons af wat we wilden doen met 30 jaar ervaring, en wat we leuk vonden. Kindermode vonden we allebei het leukste en in die branche hadden we de laatste vijf jaar gezeten. Een eigen merk leek ons erg leuk en was onze eerste keuze. Jolo Fashion heeft dat mogelijk gemaakt.”

Hoe omschrijf je het merk?

“Ons motto is: have fun, be active & feel comfortable. Dat is ons merk ook: vrolijk, makkelijk en echt comfortabel. We hebben bijvoorbeeld altijd elastan in de kleding zitten zodat het makkelijk rekt. Jongens willen voetballen, fietsen en ravotten, dus het moet gewoon lekker zitten.”

Hoe is Tygo & Vito gegroeid de afgelopen tijd?

“In Nederland zitten we op 150 verkooppunten, in België op 50 en daarbuiten nog 20. Wat dat betreft inmiddels kun je ons meetellen als kindermodemerk. Ik denk dat we zo zijn gegroeid door de combinatie van de eerder genoemde kenmerken en onze goede prijs/kwaliteitverhouding. We houden ons redelijk aan onze allereerste opzet: we bieden een betaalbare basisjeans vanaf 29,99 euro, daarnaast hebben we altijd veel sweats en betaalbare jassen in de collectie, of het nou zomer of winter is. Elk seizoen brengen we drie verschillende thema’s en een basiscollectie uit bestaand uit onder andere denim en blauwtinten, die collectie is onderling goed te combineren.”

Hoe ondersteunen jullie de retailer?

“Door leuke, commerciële collecties te bieden die ook zonder uitverkoop een mooi prijsniveau hebben. Dat maakt volgens mij echt verschil. Verder proberen we veel op social media actief te zijn, op een begrijpelijke manier naar de consument. De kosten van marketing houden we laag, op die manier kunnen we ons lage prijsniveau behouden. Wel doen we aan leuke give aways, die krijgen onze retailers. Momenteel zijn dat heel leuke oranje stickers. Onze foto’s zijn supermooi, die maken deel uit van het B2B-pakket. Deze kunnen retailers gebruiken voor hun eigen uitingen.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“We moeten groeien om onze commerciële prijzen vast te kunnen houden, je moet interessant zijn en blijven voor leveranciers. Vanuit Jolo wordt dat goed ondersteund, nu beginnen we namelijk in Spanje en Polen, deze week zijn de eerste monsters daarheen gegaan en vanaf zomer 2020  ligt Tygo & Vito daar in de winkels. Op korte termijn hebben we geen plannen: een zusje bestaand uit meisjesmode voor het merk zouden we leuk vinden, maar binnen Jolo zijn die zusjes er al. We kijken nu vooral naar uitbreiding in het aantal klanten en landen. We brengen liever goede diepgang in de collectie aan voordat we de breedte in gaan.”