TOP

Imps & Elfs viert jubileum [interview]

Kindermodemerk Imps & Elfs bestaat 20 jaar, en dat wordt in 2017 uitgebreid gevierd. Bengels sprak met oprichter Fons Cohen.

Hoe gaan jullie het jubileum vieren?

 

“De hele SS 2017-collectie staat in het teken van feest. Op de beurs in Parijs maken we een wall of friends met foto’s van klanten die ons al die tijd ondersteund hebben. Daarnaast laten we mensen en producten zien die ons in deze 20 jaar geïnspireerd hebben. Klanten ontvangen na zich op de guestlist te hebben gezet middels een polaroidfoto een limited edition organic jeans bag. Gedurende 2017 zullen we verschillende limited editions voor de consument lanceren. De Nederlandse winkeliers ontvangen wij dit seizoen in onze ontwerpstudio in plaats van in de showroom. In deze verbouwde garage, waar ook de flagship store is, willen we onze klanten laten zien hoe en waar de collectie ontworpen en ontwikkeld wordt.”

 

 

Wat is het grote verschil met kindermodebranche 20 jaar geleden?

 

“Er is natuurlijk een enorme kaalslag geweest in de zelfstandige detailhandel. Vooral in Nederland. Waar 20 jaar geleden het grootste gedeelte van de omzet werd gerealiseerd door zelfstandigen, heersen de verticale ketens nu in de winkelstraat. Twintig jaar geleden bestond er nog een echt hoogsegment in de baby- en kindermode. Op dit moment is het vooral laag- en middensegment wat de toon zet.”

 

 

Wat betekent dat voor de retailer?

 

“Detaillisten hebben het gevoel zich te moeten wapenen tegen de verticale ketens en de strijd aan te gaan op prijs, terwijl die slag niet door zelfstandigen gewonnen kan worden. Naar mijn mening kan de winkelier alleen overleven door middel van zijn eigen unieke keuze voor het assortiment, gecombineerd met een unieke beleving in de winkel en extreem goede service. Dit vergt een grote mate van creativiteit en moed. Die omschakeling is voor bestaande winkeliers zwaar, terwijl nieuwkomers zonder de ballast van het verleden leuke, nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen.”

 

 

Hoe gaat het nu met Imps & Elfs?

 

“We varen mee op de golven van de economie en de trends. Het grootste gedeelte van onze omzet komt uit het buitenland. Dat maakt ons iets minder kwetsbaar voor de schokken van onze eigen markt. Onze collectie kenmerkt zicht onder andere door een mate van ingetogenheid. Dat werkt in bepaalde modeperiodes beter dan in andere. Op dit moment is het allemaal wat uitbundiger in de baby- en kindermarkt dus dan zorgen we er voor dat een gedeelte van onze collectie, op onze eigen manier, daarop aansluit.”

 

 

Waar is Imps & Elfs dit jaar te bezoeken?

 

“Waar wij vroeger in Florence, Parijs en Amsterdam stonden, doen we nu alleen nog de beurs in Parijs. In de meeste landen zijn wij actief met agenten, distributeurs en eigen verkoop en de collectie laat zich het beste tonen in onze eigen omgeving.”

 

 

Wat is de belangrijkste les die hebt geleerd na 2 decennia kindermode?

 

“Haha, heb je even? Wees trouw aan je eigen visie, maar hou je oren open voor wat de markt je vertelt.”

 

Imps Elfs 20 jaar 2

 

Imps Elfs 20 jaar 1

Artwork ter ere van het jubileum van Imps & Elfs.