TOP

Inretail: omzet kledingwinkels september stijgt explosief

Uit de INretail GfK Fashionscan blijkt dat de omzet van de aangesloten kledingwinkels een enorme gestegen is. Gemiddeld steeg de omzet met maar liefst 17,6 procent.

Het nieuwe verkoopseizoen is goed gestart. De omzet van de bij Inretail aangesloten kledingwinkels is in september met 17,6 procent gestegen. Ook oktober kent een goed verloop. In week 42 is er een gemiddelde omzetgroei van 12,1 procent. “Ik voorspel in het laatste kwartaal van dit jaar een inhaalslag ten opzichte van 2014,” aldus Edwin Belt, branchespecialist bij INretail.

Derde kwartaal

De balans over het derde kwartaal komt uit op een groei van ‘slechts’ 1,8 procent. Dat komt omdat tegenover de extreme groei in september de maand augustus qua omzet erbarmelijk slecht was: -15,7 procent.

Inhaalslag

In de fashionmarkt is sprake van een gestage inhaalslag. Na zes maanden liep de brancheomzet nog 2,4% achter vergeleken met 2014. Inmiddels is deze achterstand beperkt tot 1,1%, aldus Inretail.

Vrouwenmode blijft achter

Vrijwel de meeste segmenten zitten weer in de lift in het derde kwartaal. De verkoop van mannenmode (2,3%), baby- en kinderkleding (1%) bodyfashion (2,2%) en beenmode (6%) draaien een omzetplus. Dat blijkt uit de cumulatieve omzetontwikkeling tot en met september. Alleen de omzet in vrouwenmode is met -4,5% nog niet terug op het niveau van 2014.

“Pas na afloop van het laatste kwartaal zal duidelijk worden of de branche als totaal alle minnen achter zich heeft gelaten. Consumenten tonen weer kooplust en de collecties vallen in de smaak. Ik ben positief gestemd”, aldus Edwin Belt van INretail.