TOP

Mim-Pi stopt na twintig jaar: ‘Er verdwijnen teveel zelfstandige kindermodewinkels’

Na ruim twintig jaar trekt kindermodemerk Mim-Pi de stekker eruit. Eigenaar Leonora Nieuwenhuizen: "Er zijn te weinig kindermodewinkels in Nederland om een bestaan te hebben als merk."

“De laatste drie jaar zit onze omzet in een down fall”, laat Leonora Nieuwenhuizen, de eigenaar en oprichter van Mim-Pi, aan Bengels weten. “Wij hebben dit proberen op te vangen door naast wholesale ook direct aan consumenten te leveren. Want vijf jaar geleden waren er nog 1.600 kindermodewinkels in Nederland. Vlak voor corona waren er nog maar 300. Dat zijn er te weinig om als merk een bestaan te hebben.” Mim-Pi haalde 60 procent van de omzet in het buitenland, maar Nieuwenhuizen zegt over de grenzen dezelfde ontwikkeling te zien. “Ook daar verdwijnen heel veel zelfstandige winkels.”

Mim-Pi was vanaf maart 2020 ook te koop via kleertjes.com, maar dat leverde te weinig op. “Het was meteen waanzinnig druk. Maar Kleertjes rekent merken 15 procent commissie en klanten betalen geen verzend- of retourkosten. Uiteindelijk houden we er onderaan de streep helemaal niets aan over zodra je maar iets van korting geeft”, aldus Nieuwenhuizen.

Ze kijkt met plezier terug op de afgelopen twintig jaar en gaat aan een heel nieuw avontuur beginnen. “We hebben waanzinnige jaren gehad, waarin we aan 485 winkels over de hele wereld leverden. Voor onze fotoshoot reisden wij naar Ibiza, Marrakech en India, wat iedere keer een feestje was. Nu ga ik mensen blij maken die in een van mijn huizen kunnen komen logeren.”

Mim-Pi, het boho-label voor meiden van 0-10 jaar, werd in 2000 opgericht door Leonora Nieuwenhuizen en was verkrijgbaar via het wholesalekanaal in binnen- en buitenland en later ook via de eigen webshop.

Credit beeld: Mim-Pi