TOP

Nieuw merk: Move Kidswear

Na een carrière in de kindermodebranche voor diverse merken, is John Martens onlangs zijn eigen jongensmodemerk Move Kidswear gestart. Bengels sprak met Martens.

Hoe is Move Kidswear ontstaan?

“Ik heb 12 jaar voor Vingino gewerkt, daarna heb ik een overstap gemaakt naar het bodyfashionmerk Muchachomalo. De ambitie groeide ondertussen om zelf een kindermodemerk op te zetten. Daar komt bij dat ik nu twee kleine kinderen heb. Alles bij elkaar was dit het juiste moment na een logische ontwikkeling.”

Waarom de keuze om Move Kidswear niet tijdens Sunday School te presenteren?

“Ik ben in november 2018 begonnen. Mijn vriendin (Kelly van Ommeren, -red.) is verantwoordelijk voor het design en social media, maar de rest doe ik helemaal alleen. De keuze om niet gelijk op de beurs te staan is heel bewust geweest, ik heb de tijd genomen om eerst een webshop op te zetten en de productie op gang te krijgen. Die kant van het vak was nieuw voor mij.”

Hoe omschrijf je Move Kidswear?

“Stoer, basic en betaalbaar. We richten ons op jongenskleding van maat 104 tot en met 164. Voor nu zijn we begonnen met bovenkleding, dat aanbod wordt de komende periode uitgebreid. Elke 8 weken komt er een nieuwe collectie uit. Verder werken we met kleine, compact programma’s; heel basic en kleurrijk, met een paar kleine details zoals borduursels op de mouw of de borst. We blijven weg van vergezochte prints en maken meer een vertalingsslag van herentrends naar kindermode. Met Move Kidswear richten we ons op kortetermijnleveringen en ready-to-wear programma’s. Inspelen op wat nodig is dus: geen winterkleding in de zomer en geen zomerkleding tijdens koudere maanden. Kids moeten onze kleding gelijk aan kunnen naar school.”

Wat kunnen retailers van je merk verwachten?

“Sinds januari ben ik het contact met retailers aangegaan, dat zijn nu nog retailers uit mijn netwerk, klanten met wie ik jaren goed heb samengewerkt. We zoeken ondernemers die actief ondernemen en samen het avontuur aan willen gaan. We willen exclusief blijven op een goede manier, een product aanbieden waar ze iets aan hebben. Momenteel liggen we in 18 winkels nu, dat gaat lekker. Er komen er nog 10 bij en dan stopt het even in verband met de productie. Voor dit jaar willen we niet meer dan 30-40 verkooppunten in Nederland: daar halen we liever het maximale uit dan dat we uitbreiden. Wat we ook doen qua groei: we kijken altijd met een kritische blik om zo exclusief mogelijk te blijven.”