TOP

Nieuw merk: Snuik

Spannende bijverkoop is niet meer weg te denken uit een on trend assortiment. Het gloednieuwe sieradenmerk Snuik speelt in op die trend met handgemaakt, polymeer sieraden in de vorm van spekjes. Bengels sprak met Anneke van Heugten, eigenaar van Snuik.

Hoe is Snuik ontstaan?

“We zijn drie, vier maanden geleden begonnen. Polymeer snoepjes vond ik altijd al heel leuk om te maken, die combinatie zag ik al vaker langskomen. Maar een complete, fashionable sieradenlijn van deze combinatie was er nog niet. Naast mijn sieraden ben ik ook juf, ik ik zie vaak speelgoed of sieraden die in de weg zitten: ze tikken tegen tafels aan en kinderen doen ze continu af en aan. Met Snuik heb ik sieraden ontworpen die niet in de weg zitten en heel comfortabel zijn door de combinatie met elastiek. M’n dochter had ‘s avonds niet eens meer door dat ze een armbandje om had, zo prettig zitten ze.”

Hoe ziet de collectie eruit?

“We hebben nu armbandjes, haarspeldjes, kettingen en broches: die laatste zijn nieuw voor deze winter. Daarmee speel ik in op alle kraagjes die je tegenwoordig in het modebeeld ziet, je kunt de broches heel gemakkelijk aan zo’n kraagje spelden. Er komen twee kettingen aan voor deze winter en een aantal seizoensproducten, die blijven in het snoepjesthema. Nu werken we vooral met spekjes, maar we breiden uit assortiment met andere snoepjes. Deze winter komen er bijvoorbeeld kersensnoepjes bij, omdat die doorzichtig zijn werk ik met andere materialen om het zo realistisch mogelijk te laten lijken.”

Wat voor verkooppunten heb je voor ogen?

“Ik maak, met de hulp van een vriendin, nog altijd alles zelf. Maar ik ben op zoek naar een manier om het werk uit te besteden, tot die tijd houd ik het voorlopig binnen eigen beheer. Dat betekent wel dat er een limiet zit aan het aantal retailers dat ik kan leveren. Nu kunnen er nog een paar bij, maar dat getal is niet oneindig. Tot nu toe zijn retailers allemaal naar mij toegekomen, ze ontdekten me via mijn Instagramaccount (@snuikforkids, -red.). De winkels waar ik ook zou willen liggen zijn bijvoorbeeld lifestylewinkels met Franse merken en bijzondere items of kledingwinkels waar ook een Nederlandse, kleinere modelabels liggen. Leuke, niet al te grote fashionable boetieks.”

Hoe zie je de toekomst voor je label?

“Voor nu ben ik heel hard aan het werk met de nieuwe collectie. Ik hoop daarnaast professionele hulp te vinden die me kan helpen met hoe ik verder moet, daar ga ik de komende tijd energie in investeren. Het is nu vooral genieten van hoe het gaat, ik ben nog geen keer aan het werk gegaan zonder dat ik het heel erg leuk vond.”