TOP

Pilot voor betere brutomarges

Frank van Rijk, van Retailadviesbureau RvR Retailspecialisten, start dit najaar een pilot met enkele (kindermode-)winkeliers die hun brutomarge willen verbeteren. Wat houdt deze proef in?

“Samenwerken is de sleutel tot succes”, vindt Frank van Rijk van RvR Retailspecialisten. Met zijn adviesbureau wil hij onder meer zelfstandige winkeliers stimuleren om efficiënter en innovatiever te werken. Dit najaar start Van Rijk met twee collega-bedrijven een test met ondernemers die hun brutomarge willen verhogen. Minder nee-verkoop en dus meer omzet en minder restanten die afgeprijsd moeten worden, is het doel van deze proef.

Voor wie is deze pilot bedoeld?
RvR Retailspecialisten zoekt ondernemers die hun brutomarge willen verhogen: drie tot acht winkeliers die twee of drie leveranciers met elkaar gemeen hebben, bijvoorbeeld drie kinderwinkels die alle drie merk A, B en C voeren. De enige voorwaarde is dat deelnemers enigszins geautomatiseerd zijn. Is dit niet het geval, dan levert RvR Retailspecialisten via een partner een digitaal kassasysteem dat de verkopen via de webshop en winkel bijhoudt tegen een (bescheiden) maandelijks bedrag.

Hoe werkt de pilot precies?
Een deelnemer bepaalt welk(e) artikel(en) hij vrijgeeft voor onderlinge uitwisseling. Hij zou bijvoorbeeld een slowmover in het systeem kunnen zetten die het bij een collega wel goed doet. Dit betekent voor deze winkelier minder ‘over-voorraad’: voorraad die tegen een te lage brutomarge moet worden verkocht. Ook kan een deelnemer zien of een product waar zijn klant naar vraagt, maar dat hij op dat moment niet voorradig heeft, elders verkrijgbaar is. Deze winkelier voorkomt daarmee een nee-verkoop. Bij deze uitwisseling worden geen bedrijfsgegevens uitgewisseld, alleen artikelen.

Elektronische data-uitwisseling
RvR Retailspecialisten ondersteunt de samenwerking met elektronische data-uitwisseling. Het systeem regelt de onderlinge betalingen en de logistieke afhandeling. RvR Retailspecialisten begeleidt de test door regelmatig de resultaten te monitoren en het proces bij te sturen.

Geïnteresseerd in deelname?
Frank van Rijk is nog op zoek  naar deelnemers aan de pilot. Winkeliers die geïnteresseerd zijn of meer informatie willen, kunnen contact opnemen. Het is mogelijk om met een aantal gelijkgestemden in te stappen. Wie één of meer collega’s kent die enkele van de door hem gevoerde merken verkopen en mogelijk geïnteresseerd zijn in deelname, kan dit aangeven.

Info: www.retailspecialisten.nl, fvanrijk@retailspecialisten.nl

Beeld met dank aan Atelier Pippilotta