TOP

Wat zijn de meest waardevolle kledingmerken ter wereld?

Internationaal onderzoeksbureau Millward Brown stelt jaarlijks een top 100 samen van de meest waardevolle merken ter wereld, onderverdeeld in verschillende categorieën. Dit zijn de meest waardevolle kledingmerken.

Nike is het waardevolste kledingmerk ter wereld, dat blijkt uit de Brandz top 100 van het onderzoeksbureau Millward Brown.

Kledingmerken
In het afgelopen jaar is de totale merkwaarde van het segment kleding gestegen met 29 procent. De merkwaarde van Nike is 55 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar en komt uit op 24,5 miljard dollar. Uit het onderzoek blijkt dat deze stijging vooral komt door de aanwezigheid op social media en de opnieuw uitgebrachte Nike Fuelband.  

De tweede plaats is voor Spaanse retailer Zara, dat vorig jaar nog op de eerste plek stond. De merkwaarde van Zara steeg met 15 procent tot 23,1 miljard dollar. Een derde plek is voor Zweedse retailer H&M met een waarde van 15,5 miljard dollar. De merkwaarde van H&M steeg met 22 procent in vergelijking met 2013.

De top tien van de meest waardevolle kledingmerken:

top 10 kledingmerken brandz top 100

Luxemerken
De totale merkwaarde van het luxe segment is met 16 procent gestegen. Het luxemerk met de hoogste merkwaarde is Louis Vuitton. Het merk is 25,8 miljard dollar waard. Dat is een stijging van 14 procent in vergelijking met 2013. Dat Louis Vuitton de eerste plek kon behouden, komt volgens het onderzoek door de introductie van producten zonder het LV-logo. De consument heeft een behoefte aan producten zonder prominente designerlogo’s. Dat blijkt uit het onderzoek.

Op de tweede plek staat het merk Hermès. De merkwaarde steeg met 14 procent tot 21,8 miljard dollar. Gucci staat op de derde plek met een merkwaarde van 16,1 miljard dollar, een stijging van 27 procent in vergelijking met 2013.

De top tien van meest waardevolle luxemerken:

top 10 luxe merken brandz top 100

Onderzoek
De Brandz Top 100 wordt jaarlijks opgesteld door internationaal onderzoeksbureau Millward Brown. Ze brengen een ranglijst van de meest waardevolle merken ter wereld, onderverdeeld in verschillende categorieën. Deze lijsten worden opgesteld op basis van consumentenonderzoek en uitgebreide financiële analyses.