TOP

WeMarket lanceert online b2b marktplaats

Op 5 augustus heeft WeMarket, een initiatief van WeTransfer-oprichter Bas Beerens, een internationaal b2b-handelsplatform gelanceerd. De Nederlandse modemerken Gaastra en Gsus zijn er al actief.

Donderdag 5 augustus is WeMarket gelanceerd, een besloten online b2b-handelsplatform. Voor 500 dollar kun je een jaar lang onbeperkt handelen. Het moet een plek worden waar merken, distributeurs, retailers, wholesalers en opkopers elkaar kunnen vinden. Consumenten worden niet toegelaten.

Gaastra en Gsus

Medio 2016 verwacht het bedrijf 500 miljoen dollar aan handel om te zetten en op termijn wil het 1 miljoen leden hebben. De Nederlandse modemerken Gaastra en Gsus zijn inmiddels aangesloten bij WeMarket. In de categorie consumer electronics zijn T-Mobile en Philips binnengehaald.

“We willen handel vloeibaar en heel snel maken.” Lees hier het volledige interview met WeMarket.

Wereldwijde gebruikers kunnen direct met elkaar in contact komen om producten te kopen of verkopen via de innovatieve en gebruiksvriendelijke online interface. WeMarket heeft een horizontaal bedrijfsmodel met een breed aantal leden uit verschillende sectoren, inclusief fashion, consumenten elektronica en (online) retail.

Inspelen op voorraad inefficientie

“Naar schatting gaat jaarlijks meer dan 1.75 biljoen dollar verloren als gevolg van een mismatch in voorraden: voorraadoverschotten, voorraadtekorten en retourzendingen. Dat is de reden waarom we een werkelijk internationale marktplaats wilden opzetten die uitsluitend toegankelijk is voor bedrijven,” zegt Gijs van den Broek, chief commercial officer van WeMarket in een persbericht.

Laagdrempelige toegang

Gebruikers betalen een jaarlijkse fee van 500 dollar om onbeperkt te kunnen handelen. provisies of commissies gerekend. “Die 500 dollar moet het toegankelijk maken voor de retailer op de hoek, maar ook voor een bedrijf als Philips”, zegt cfo Patrick Steenkist in een interview met Textilia.

Dashboard

Met een gepersonaliseerd ‘handelsdashboard’ krijgen geruikers bijvoorbeeld meldingen van opgeslagen zoekopdrachten, gepersonaliseerde productsuggesties en gemarkeerde productaanbiedingen. Zo krijgen leden real-time updates over de producten waar zij naar op zoek zijn, laat WeMarket weten.

Verificatie en betrouwbaarheid

We Market werkt met een uitgebreide verificatie van nieuwe leden en biedt via servicepartners ondersteuning bij onder andere logistiek, kwaliteitscontrole en financiële en commerciële vraagstukken. MetWeMarket Karma levert het bedrijf ook betrouwbaarheidsscores voor kopers en verkopers.

Textilia sprak vorige week met commercieel directeur Gijs van den Broek en cfo Patrick Steenkist over de lancering. Daarin doen ze uitgebreid uit te doeken hoe ze met WeMarket de traditionele fysieke handel willen openbreken. “We geloven dat technologie zorgt voor een doorbraak in de traditionele manier van handelen.” Lees hier het volledige interview met Van den Broek en Steenkist.