TOP

Zó creëer je een interactieve etalage!

Heel leuk hoor, al die interactieve etalages van grote merken zoals Reebok en Diesel. Maar hoe maak je nu jouw eigen etalage (een beetje) interactief? Bengels vroeg het aan digitaal bureau 3sixtyfive.

Vorige week konden jullie op Textilia lezen dat steeds meer winkels gebruik maken van een interactieve etalage. Maar hoe creëer je er nu zelf één? Michelle van der Vliet werkt als social media specialist bij 3sixtyfive en legde Textilia uit hoe je (klein) met een interactieve etalage kunt beginnen.

Social media is key

Op het gebied van interactieve etalages is veel mogelijk. Onderstaand filmpje van Neiman Marcus is misschien wat over the top, maar stenen winkels en webshops zullen steeds meer met elkaar verbonden zijn. Social media is daar dé schakel voor en kan dus uitstekend als uitgangspunt dienen voor een interactieve etalage.


Facebook-teller

Voor 300 euro kun je bijvoorbeeld al een interactieve ‘Facebook-teller’ kopen. De teller houdt het aantal likes op de Facebookpagina van je winkel bij, en verandert op het moment dat er een like bijkomt. Je kunt hier leuke acties aan verbinden, zoals een kortingsactie bij een like.


Instagram-wall

Leuk voor in de etalage, maar ook in de winkel: de Instagram-wall. Iedereen die een foto op Instagram post en daar een bepaalde hashtag bij gebruikt (bijvoorbeeld de naam en plaats van je winkel) verschijnt op de Instagram-wall. Ook hier kan uiteraard een korting aan verbonden worden, maar mensen vinden het vooral leuk om op de wall te staan (en maken meteen gratis reclame voor jou).


Informatie verzamelen

Hoeveel een interactieve etalage een winkeliers oplevert is nog onduidelijk: interactieve etalages worden nog maar weinig gebruikt. Zeker is wel dat het meer voorbijgangers trekt, zorgt voor exposure, én je meer te weten komt over je klanten. Doe hier je voordeel mee!

Het grote werk

Ben jij toe aan groter geschut? Dan kun je ook gebruik maken van connected technologie. Hiermee kan de voorbijganger met zijn mobiele telefoon iets in jouw etalage besturen. Denk hierbij aan de etalage van Reebok of Adidas (zie filmpje hieronder). Er zijn nog weinig in interactieve etalages gespecialiseerde bedrijven, maar experts verwachten dat dit binnen een jaar zal veranderen. Tot die tijd kun je met je vragen bij 3sixtyfive terecht.