TOP

4Funky Flavours: ‘Onze marge biedt de retailer de mogelijkheid om te scoren’

Kindermodemerk 4Funky Flavours bestaat bijna 10 jaar. Reden genoeg om terug te blikken en om te kijken naar de toekomstplannen. 4Funky Flavours' ceo Jurgen van der Sanden: "Wij hebben vanaf de nieuwe lente/zomercollectie 2019 besloten om de marge op onze collectie verhogen."

Hoe gaat het met 4Funky Flavours?

“Met ons gaat het goed. We bestaan bijna 10 jaar en hebben onze plek aardig gevonden. Gestart met een zeer bescheiden retro baby & kind collectie zijn we inmiddels uitgegroeid tot een merk dat een veel bredere doelgroep aanspreekt, waarbij we groei zien in iedere doelgroepcollectie. De fans van het eerste uur staan nog steeds te trappelen om onze nieuwste creaties te bekijken, maar we ontvangen ook dagelijks enthousiaste reacties van nieuwe klanten. We staan gepositioneerd exact daar waar we willen zijn. We zijn volop in gesprek met de voor ons belangrijke retailpartners in Nederland om ons mooie merk nog zichtbaarder te laten zijn in de Nederlandse winkelstraat.”

Hoe is het merk de afgelopen jaren gegroeid?

“Onze visie is dat we aanwezig willen zijn daar waar de retailer zich oriënteert en dat zijn ook nog steeds de vakbeurzen. Jarenlang hebben we gestaag ons merk uitgebouwd in het buitenland en sinds afgelopen januari hebben we besloten om ook meer aandacht te besteden aan onze thuishaven, Nederland. Sunday School was voor ons een mooie start en we hebben daar vele bekende gezichten gezien maar ook vele retailers verrast met onze collectie. Met veel aandacht voor communicatie, leveringszekerheid, kwaliteitsverbetering en door ons als partner voor de retailer op te stellen zijn we in staat geweest volop door te bouwen.”

Wat zijn de belangrijkste veranderingen geweest en waarom?

“Wij hebben vanaf de nieuwe lente/zomercollectie 2019 besloten om de marge op onze collectie van 2.5 naar 2.8 te verhogen. In een mooi samenspel tussen leverancier, onze inkoopafdeling en de retailers hebben we dit mogelijk weten te maken. Retailers moeten ondernemen in een zeer competitieve omgeving en werken graag samen met merken waarvan zij vinden dat die relevant zijn en die samen met hun de wedstrijd kunnen winnen. Deze marge biedt de retailer de mogelijkheid om te scoren.”

Hoe veel verkooppunten zijn er in Nederland en internationaal?

“We zijn vooral internationaal georiënteerd en zijn daardoor te verkrijgen via meer dan 500 partners on- en offline, van Groenland tot aan Australië. Daarvan zijn ongeveer 50 winkels gespecialiseerd in de verkoop van onze baby- en kinderkleding in Nederland.”

Wat zijn de unique selling points van het merk?

“We zijn zeer herkenbaar door ons eigen design handschrift; creatief, vleugje retro, stijlvol, speels en kleurrijk. Wij hebben veel aandacht voor een hoge kwaliteit van onze materialen en voor een perfecte pasvorm. Met een zeer aantrekkelijke marge van 2.8 en een hoog serviceniveau bouwen wij aan langdurige relaties. Deze zijn dan ook eerder regel dan uitzondering, dat zegt genoeg.”

Wat gaan jullie laten zien tijdens Sunday School?

“We hebben gekozen voor het thema Live your life to the max! en dat komt helemaal tot uiting in onze creatieve en uitgebreide collectie. Hiermee hopen we iedereen te inspireren om het maximale uit het leven te halen. We moedigen iedereen aan om klaar te zijn voor nieuwe uitdagingen en avonturen, moedig te zijn en de wereld te ontdekken. Laat je inspireren maar neem wel je eigen beslissingen, volg je gevoel en ontdek je eigen smaak. Bij ons vind je veel positiviteit en kleur om de toekomst tegemoet te treden.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We blijven enorm veel energie steken in de zaken waar naar onze mening om draait. Onze collecties, nog betere kwaliteiten en mooie nieuwe materialen, duurzame en verantwoorde productie met betrouwbare partners die onze visie delen. Verder zitten we vol nieuwe ideeen waarmee we de komende tijd iedereen zullen blijven