TOP

Van Gennip Textiles is niet bang voor verandering. ‘We zitten kort op de markt en zijn flexibel, dat is onze kracht’

Van Gennip Textiles bestond in 2020 precies dertig jaar. Een feestje zat er vanzelfsprekend niet in, verder staat niets het bedrijf in de weg. CEO Leon van Gennip: ‘We stellen onszelf continu de vraag: waar gaat de markt naartoe en hoe kunnen we onszelf verbeteren?’

credit foto: RJR Fotografie

Toen Leon van Gennip en zijn broer Mark in 2009 Van Gennip Textiles van hun ouders overnamen, was textiel bepaald geen onbekende materie. Ouders Toon en Mieke van Gennip begonnen hun familiebedrijf in 1990. “Textiel werd ons met de paplepel ingegoten: mijn vader was voordat hij voor zichzelf begon handelsagent en verkocht badkleding aan winkels. Dan leer je gauw genoeg meer over het onderwerp.”

Snel doorpakken

Ruim dertig jaar na de oprichting is het familiebedrijf enorm gegroeid. Van Gennip Textiles verkoopt aan ruim 52 landen, in 2018 is er een b2c-tak bij gekomen en aan het merkenportfolio zijn de nodige labels toegevoegd. Dat heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering. “Natuurlijk zijn we nog steeds een familiebedrijf, dat zal er nooit helemaal af gaan”, vertelt CEO Leon van Gennip. “Maar de groei die we de laatste jaren hebben doorgemaakt, betekent óók meer structuren, meer mensen. Familiebedrijven kenmerken zich vaak door een ons-kent-ons-sfeertje en knopen worden snel doorgehakt. Daar is niets verkeerd aan, maar er spelen inmiddels veel meer belangen in ons bedrijf en er zijn meer beslissingslijnen bij gekomen. Dat zijn uitdagingen waar je tegenaan loopt; Mark en ik willen het namelijk voor iedereen goed doen.” Die groei heeft er volgens Van Gennip niet toe geleid dat het bedrijf aan oorspronkelijke kracht inboet. “Onze kracht zit onder andere in het feit dat we ontzettend flexibel zijn en kort op de markt zitten.”

Alles naar wens

Van Gennip Textiles heeft sinds de overname door broers Leon en Mark de focus nadrukkelijk op zowel export als automatisering gelegd. “De crisis kwam bij ons niet zo hard aan als bij andere bedrijven. Hoe dat komt? Onze blik staat altijd naar de toekomst. We stellen onszelf continu de vraag: waar gaat de markt naartoe?”, legt Van Gennip uit. “En we schakelen snel om aan de wensen van onze klanten te voldoen. De belangrijkste vraag die we onszelf hierbij stellen: hoe kunnen wij, onze leveranciers en onze klanten geld verdienen? Een win-win voor de hele keten dus.” Een voorbeeld daarvan zijn de aanpassingen die het bedrijf doorvoert om klanten tegemoet te komen. Zo ook vorig jaar. “We deden alles met prepacks, maar dat werkte gewoon niet. Retailers verkopen hun spullen namelijk nooit in vaste prepacks, de ene maat loopt veel beter dan de andere. Daarom zijn we daarvan afgestapt; we verkopen nu losse items per maat.” Dat gaat niet bepaald over een nacht ijs, er zijn enorme veranderingen voor nodig binnen het bedrijf om dit soort zaken door te voeren. “Het vergt energie en er komt verandering bij kijken. Maar voor onze klanten is het uiteindelijk beter”, aldus Van Gennip.

Partnerships

Eind 2017 heeft Van Gennip Textiles na 27 jaar ook een b2c-tak toegevoegd. Sleepwearlabel Charlie Choe werd overgenomen, een merk voor volwassenen, baby’s en kinderen dat zich direct tot consumenten richt. “Onze gedachte was: mocht de trend doorzetten dat er minder winkels en dus minder afzetpunten overblijven, dan moeten we ons bestaansrecht behouden”, vertelt Van Gennip. “We zien b2c overigens wel echt als ondersteuning, onze b2b-kant staat absoluut op nummer één: daar zijn we groot mee geworden. Onze klanten zijn partners, daarom zullen we bijvoorbeeld nooit stunten met prijzen.” Ook dat is een uitdaging, vertelt hij. “De markt verandert continu, eerst door online en nu corona. Er is veel prijsagressiviteit, sommige winkels beginnen bijna meteen met kortingen. De consument wacht een maand en koopt dan al een tweede item voor de halve prijs, dat is gevaarlijk voor de textielmarkt. Met Charlie Choe doen we daarom niet aan kortingen vóór de salesperiode; dat is een race naar de bodem. Wij verrassen consumenten liever met onze goede service en extraatjes voor jonge moeders, zoals kleine cadeautjes. Ik vind: je moet geen concurrent worden van je klanten, maar óók niet afhankelijk.”

Duurzame start

Feestjes vanwege het jubileumjaar heeft het bedrijf gezien de maatregelen rondom corona on hold gezet. Dit jaar hoopt Van Gennip er meer aandacht aan te besteden. “We zijn bezig met het bedenken van een actie met leuke extra’s voor onze klanten”, vertelt hij. Een feestje behoort tot de mogelijkheden, maar alles is afhankelijk van hoeveel grip Covid-19 nog op de branche en de samenleving heeft. Een nieuwe stap naar een duurzamere bedrijfsvoering heeft wel doorgang gekregen: eind vorig jaar werd de eerste biologische noos-lijn van het label Dirkje aan retailers gepresenteerd. “Die is Oeko-Tex-gecertificeerd”, aldus een trotse Van Gennip. Kindermodemerk Koko Noko staat op de planning voor een duurzame make-over, de collectie is nu in productie en wordt in april van dit jaar uitgeleverd. 

Futureproof

Het team is momenteel nog druk bezig met het verbeteren van de digitalisering en automatisering. Een belangrijk stap om toekomstbestendig te blijven voor een bedrijf dat in het Verre Oosten produceert, gezien de problemen die een pandemie kan veroorzaken. “Alles ging dicht tijdens de lockdowns, ook in Azië. En ook daarna werd niet met volle capaciteit gewerkt”, aldus Van Gennip. “Dat zorgde voor vertragingen, terwijl onze klanten hun spullen in de schappen wilden zien. Vorig jaar hebben we zelfs apart deelleveringen moeten laten invliegen. Dat was zeer kostbaar, maar het moest wel, anders was het seizoen al voorbij. Niet alle retailers beseften wat daarbij kwam kijken, air shipments zijn namelijk ontzettend duur geworden. Maar we konden gewoon niet anders.” Het doel van de automatisering is daarom: een constante stroom aan goede spullen die geautomatiseerd worden uitgeleverd. “Iets wat dag en nacht doorgaat”, legt Van Gennip uit. “We moeten al onze systemen op het nieuwe normaal aansluiten; wat dat met zich meebrengt, wordt onderschat. Maar het moet. Ons doel is om door te groeien en nog meer mensen te bereiken. En voor al onze klanten geldt: ze willen hun spullen ’t liefst gisteren binnen hebben. Aan uitdagingen is ook in de toekomst geen gebrek.”

Wapenfeiten
Op 1 december 1990 openen Toon en Mieke van Gennip de deuren van Van Gennip Textiles. In 2009 namen zonen Leon en Mark het roer over. Leon richt zich op de interne processen en het logistieke deel, Mark houdt zich bezig met inkoop, private labels en export. Anno 2021 vallen Charlie Choe, Dirkje, DJ Dutchjeans, Koko Noko, Lentiggini en Mila Beach onder de vlag van het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor in Weert huist. Van Gennip Textiles heeft showrooms in Nieuwkuijk en Almere. Wereldwijd heeft het merk 1100 klanten in ruim 52 landen

Dit interview verscheen voor het eerst in Bengels 1 januari 2021